Sosiale medier

hvordan ta over verden uten å gå ut av huset

Aschehoug 2010 Innbundet

Boka handler om sosiale medier som blogger, Facebook og Twitter, men fokuserer mest på blogger. Forfatteren gir råd om hvordan man kan bruke disse verktøyene og råd om hva som er bra nettikette.

De sosiale mediene er kommet for å bli. Det er stadig flere muligheter på internett, og det er mange utfordringer. Hvordan kan vi bruke verktøyene på best mulig måte? Denne boken er en bro mellom skjerm og papir, komplett med kart over internett, praktiske råd og en guide til nettikette. Ida Jackson - kåret til Norges beste blogger - slår fast at det finnes ingen regler, men at hun har tatt seg friheten å skrive dem ned likevel.

ISBN13 9788203196348

EAN 9788203196348

En interresant bok om ett aktuelt tema jeg gir den terningkast 4

Jeg fikk selvsagt med meg Ida Jacksons bok om sosiale medier når den kom i 2010, men oppfattet den mer som en «sånn blogger du»/»sånn bruker du twitter» osv. En slags Sosiale medier for Dummies, om du vil. I alle fall anså jeg at jeg neppe var i målgruppen, etter å ha blogget i 8 år og vært på de fleste andre sosiale medier lenger enn de fleste jeg visste om. Men så lå den fremme på biblioteket i forbindelse med Forskningsdagene (et av prosjektene som ble presentert der handlet nemlig om sosiale medier – jeg hadde tatt en test og blitt klassifisert som «Sosial facebooker» tidligere på dagen) og med Bokelskerinnens interessante innlegg om hvordan få lesere friskt i minne tenkte jeg at jeg kunne jo skumme gjennom og se om det fantes noen nyttige tips.

Når jeg begynte å lese ble det fort klart at dette var en helt annerledes bok enn jeg hadde trodd, og jeg endte med å lese den fra perm til perm. At Ida Jackson – eller Virrvarr – skriver bra er jo ingen overraskelse, og siden boka egentlig er mer en «internett og sosiale mediers historie» med personlige anekdoter innblandet er Sosiale medier: Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset rett og slett en pageturner.

Ikke at det ikke også er en lærebok. Er du helt ny som blogger/twitrer/google+’er kan du lære av andres feil (og heller finne nye, orginale feil å gjøre selv), du kan få strategier for hvordan få lesere og du kan lære hvordan du unngår å bli saksøkt for brudd på opphavsrettigheter eller anmeldt for brudd på markedsføringsloven. Har du blogget/twitret/google+’et en stund kan du med fordel lese og få gode tips.

Men jeg anbefaler boka først og fremst fordi den altså er særdeles lesverdig i seg selv. Men det er mulig du også må ty til biblioteket (ikke at det er noe galt i det, selvsagt) da boka, både innbundet og heftet, later til å være utilgjengelig.

Blogget på Lattermilds bokblogg

Nettverkstjenester får frem vår indre hamster. … Majoriteten av brukerne på Bokelskere bruker ikke tiden sin på å være sosiale: De bruker den på å legge inn bøker i databasen. En ren hamsteraktivitet, men folk blir hekta.

Bloggingens hardeste kritikere jobber selv med det skrevne ord, enten de er forfattere, journalister, akademikere eller bibliotekarer.

En eldre dame: <<Jeg tøtt ikke kjøpe noe på nett,>> <<Det gjorde venninen min, og dagen etter ble bilen hennes stjålet!>>

Greit å holde styr på det :)

En liste over bøker jeg har lest i fra 2023-

• "Når livet er kjipt - en håndbok for unge folk" av Oda Rygh
  • "Fordi jeg fortjener det? - en bok om mobbing, håp og ansvar" av Kristin Oudmayer
  • "Jenter som kommer" av Ida Jackson
  • "Norges uskrevne lover" av Egil Aslak Aursand Hagerup
  • "Hva er språk" av Helene Uri
  • "Generasjon sex" av Hannah Helseth
  • "En såkalt drittjobb" av Lotta Elstad
  • "Feit - mitt liv som tjukkas" av Kristian Fjellanger
  • "Oppdrag Mottro - jakta på gamle dagar" av Linda Eide
  • "Hersketeknikk - en slags håndbok" av Hilde Sandvik
  • "Frp-koden - hemmeligheten bak Fremskrittspartiets suksess" av Magnus E. Marsdal
  • "Født sånn eller blitt sånn? - utro kvinner, sjalu menn og hvorfor oppdragelse ikke virker" av Harald Eia