Sorte hull

Vigmostad Bjørke 2019 E-bok

Isak Rød får i oppdrag å finne ut hva som skjedde med atten år gamle Emma, som forsvant brått for tre år siden. Alle forteller ulike historier om henne. Bare noen få bryr seg egentlig om at hun er borte.
Isak følger sporene etter Emma langs en knivsegg som blir stadig skarpere. Hun har entret miljøer ingen jenter burde oppleve. Men er hun stadig i live?
Letingen blir Isaks sjanse til å fortape seg på ny.
Sorte hull er en roman som dypest sett handler om fravær og tap. I en manns og i en ung jentes liv.

«Sjokkerende god debut.» «Sorte Hull har høyt driv med konstant spenningsnivå uten dødpunkter, den har dyp psykologisk innsikt i menneskesinnets irrganger » (Terning med 5 øyne) Valerie Kubens, Fædrelandsvennen
Filip Lundhaug (f. 1985) er utdannet politi og psykolog. Han er født og oppvokst i Farsund og bor nå i Oslo. Lundhaug har jobbet med psykoterapi, forskning, etterforskning og etterretning knyttet til seksualforbrytelser. Han jobber nå i Kripos.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788241919114

EAN 9788241919114

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Les hele omtalen her

Til slutt spurte jeg om han kunne anbefale en god irsk whisky.
"Nay", sa han. "I don't drink anymore, and I don't remember much from when I did.

Hun så på meg som om jeg var fra Jehovas vitner og vi hadde tilbud på støvsugere som brakte evig hvile og frelse til hybelkaniner så lenge de ikke hadde fått blodoverføringer eller feiret jul.

Det husker jeg. Jeg har prøvd å ikke tenke på den samtalen. Ifølge Melvin tenker man mer på det man prøver å ikke tenke på. Og det å prøve å ikke å tenke på noe er et tegn på at man bør tenke på det. Føle på det.
Kvakksalverpsykologi.

Klientellet var delt i to, med unge somaliske menn på den ene siden, middelaldrende norske på den andre. Jeg startet en indre diskusjon om jeg skulle kalle stedet Mogadishu eller Nav, og gikk for førstnevnte.

I den skitne jeansen og cowboyskjorten så jeg ut som The Marlboro Man, en god stund etter kreftdiagnosen.

• "Jærtegn - en roman om en forbrytelse" av Christoffer Carlsson
  • "Knokkelstøv" av Anders Moe