Sort gryte

Olivia 7

Fagervik forlag 2021 Heftet

Frontfiguren i deathmetal-bandet Frityricon blir funnet drept og stappet ned i en jettegryte på Ankerholmen. Bandet deltar på den legendariske "Mørk Natt"-festivalen i Tønsberg, sammen med andre kjente band som Zurbum. Olivia ramler opp i saken på grunn av sine forbindelser til Mona på Havnehotellet, der bandet bor, og sin tilknytning til musikkmiljøet, via broren Oskar. Hun er også engasjert i en sak rundt mulig seksuell trakassering i miljøet. I denne boken oppsøker Olivia festivaler og konserter, hun er frivillig cateringpersonale og kaster seg ut i Ankerholmens idylliske natur. For hvem har gjort det? Den klåfingrede promotoren som har sine svin på skogen? De rivaliserende metalbandene og et medlem derfra? Barnestjernens foreldre med skyhøye ambisjoner? Eller er det noens konfliktfylte kjærlighetsliv som har bidratt til drap? Olivia løser saken, i kjent og energisk stil.

Forlag Fagervik forlag

Utgivelsesår 2021

Serie Olivia Henriksen (7)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Vestfold

Lene Lauritzen Kjølner "Sort gryte"
Frontfiguren i deathmetal-bandet Frityricon blir funnet drept i en jettegryte på Ankerholmen. Bandet deltar på den legendariske "Mørk Natt"-festivalen i Tønsberg, sammen med andre kjente band som Zurbum. Olivia ramler opp i saken på grunn av sine forbindelser til Mona på Havnehotellet, der bandet bor, og sin tilknytning til musikkmiljøet, via broren Oskar. Hun er også engasjert i en sak rundt mulig seksuell trakassering i miljøet. I denne boken oppsøker Olivia festivaler og konserter. For hvem har gjort det? Den klåfingrede promotoren som har sine svin på skogen? De rivaliserende metalbandene og et medlem derfra? Barnestjernens foreldre med skyhøye ambisjoner? "Sort gryte" er bok nr. sju om Olivia Henriksen. Denne gangen er Olivia som vanlig merkelig nok på rett plass når det skjer, denne gangen er det under mordet på vokalisten i et band som deltar på "Sort natt" en lokal black metall festival. Samtidig jobber hun med et annet oppdrag, som hun allerede er hyret til. Plottet er bygget rundt musikkmiljøet, og der mistenker jeg at har resten av familien hennes har bidratt med gode innspill.
Jeg liker godt beskrivelsen av musikere er på privaten når alt av sminke og kostymer er av, og humret godt over beskrivelse av enkelte, spesielt siden jeg selv kjenner en av bassistene i et av Norges største black metallband. Beskrivelsen passer godt! Den andre salen Olivia er hyret til er en Metoo-sak. Denne saken handler om bandets manager og sexutnyttelse av kvinner. Denne saken kommer litt bakgrunnen i forhold til mordsaken, men den kunne fint fått litt mer plass i boka.
I boka møter vi mange av de samme personene i Lenes tidligere bøker og boka har alle de kjente ingredienser hun er kjent for. Boka er lettlest med greit og enkelt språk, den inneholder både humor, ironi og alvor.
Dere som er fan av hennes romaner fra før, bør absolutt lese denne også.
Jeg både humret og koste meg gjennom boka. Den har få dødpunkter.Jeg blir rett og slett i godt humør av å lese Lenes bøker. Det er deilig å flykte inn i Lenes krimverden, en verden fri for groteske ting, spekket med humor, ironi og prosecco.Boka er lest som PDF fil.
Terningkast 5-

Et enkelt men forsåvidt greit plott med tema som blant annet metoo og drap, men hele boken ble ødelagt av overforklaringer og sterkt overdreven bruk av metaforer som ødela mye mer enn det gagnet boken. Når det er to til tre metaforer etter hverandre for å beskrive den samme tingen vitner det om at forfatteren ikke har særlig høye tanker om leseren og hva denne får med seg.
Dette er en lettlest såkalt "kosekrim" og noen av bøkene i serien har jeg kost meg skikkelig med, men denne gangen var det kun staheten min som gjorde at jeg orket å høre den ferdig.

Olivia blir kontaktet av Leonora. Hun er danser i deathmetal-bandet Frityricon, og trenger hjelp i en trakasseringssak. Olivia tar saken, og med ett befinner hun seg i sentrum for et drap. Olivia må spane på festivaler og konserter til noens store irritasjon.

Enda en ny Olivia-bok, nummer syv i rekken. Jeg gleder meg alltid til å lese en Olivia-bok, og med denne boka er forfatteren helt tilbake på topp igjen. Har du ikke lest bøkene hennes enda, så bør du sette i gang nå.

Les hele omtalen her

Serier jeg leser og ønsker å lese.

• "Mord på Kilen - Olivia 6" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Petra Pettersens perfekte påske - en roman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Damen i proseccotåken - en kriminalroman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Jordskjelv" av Dag Otto Lauritzen
  • "Stjerneskudd" av Dag Otto Lauritzen
  • "Gourmet og kruttrøyk - roman" av Eli Brown
  • "Den siste olje - en kriminalroman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Jul i Sandøsund - en roman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Julemysteriet på Sjøfryd eldresenter - Sjøfryds første" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Rullatorgeriljaen - roman" av Inger Postvoll
  • "Sporhunden Molly" av Colin Butcher