Sorg

av (forfatter) og Signe Prøis (oversetter).

Solum Bokvennen 2018 Innbundet

«Jeg forstår ikke hvorfor du vil vite så mye om broren min, sa han igjen. Man må la de avdøde hvile i fred, sa han, og jeg forsto ikke hvordan min nysgjerrighet kunne være til bry for hvilen eller for minnet om broren hans. Du skal ikke skrive noe om dette, spurte eller beordret faren min meg, med pekefingeren i været, og et tonefall et sted mellom bønn og befaling. Jeg vurderte å svare at en forfatter aldri vet hva han kommer til å skrive om, at en forfatter ikke velger historiene sine, men at de velger ham, at en forfatter ikke er annet enn et tørt løv i vinden over fortellingen sin.»

Eduardo Halfon er født i Guatemala i 1971. I en alder av ti år flyttet han med familien til USA. Han gikk på skole i Florida og studerte ingeniørfag ved North Carolina State University, og returnerte deretter til Guatemala for å undervise i litteratur ved Universidad Francisco .Marroquín i åtte år. Halfon er blitt kåret til en av Latin-Amerikas beste forfattere av Hay Festival of Bogotá, og har mottatt Guggenheim Fellowship-stipend, José María de Pereda-prisen for kort.romanen «Piruetten» og den prestisjetunge Roger Caillois-.prisen i Frankrike. Han har gitt ut elleve skjønnlitterære bøker. «Sorg» er Halfons andre utgivelse på norsk. Her møter vi igjen hovedpersonen fra «Den polske bokseren», litteraturprofessoren og forfatteren ved navn Eduardo Halfon, som denne gangen undersøker en mørk familiehemmelighet fra barndommen i Guatemala.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788256020942

EAN 9788256020942

Når ein skal fortelje noko frå eige liv til nokon utanfor familien eller den næraste vennekrinsen, hender det ofte at ein må leggje til forklarande tilleggshistorier undervegs, for å få lyttaren til å forstå samanhengen i hovudhistoria. Nett slik er Eduardo Halfons roman 'Sorg' bygd opp, som ei samling anekdotar som til saman utgjer ei forteljing.

Forteljinga er ein del av livet til hovudpersonen, som til liks med novellesamlinga 'Den polske bokseren' som eg las og likte kjempegodt i fjor, heiter Eduardo Halfon. I 'Sorg' greier forfattaren nok ein gong å bruke materiale frå eige liv for på ein utmerka måte å vise lesaren ikkje bare verdshistorie, men òg kjensler og røynsler ein kan kjenne seg igjen i.

Med sine 94 sider er nok dette den kortaste romanen eg har lese, men den vil truleg stå igjen som ein av dei beste frå leseåret 2020. Dette er ikkje ein roman ein sluker, snarare ein ein må ta seg god tid med. Eg las fleire avsnitt to gonger, for her er alt viktig å få med seg.

Både 'Sorg' og 'Den polske bokseren' fortener ventelister på biblioteket og store salstal på bokhandelen, for desse vil du ikkje gå glipp av.

Lest I 2022. Del 2.

• "Signor Hoffman - historier" av Eduardo Halfon
  • "Kloster - roman" av Eduardo Halfon
  • "Å gå med Kølle - til fots gjennom Europa med telt og en reisedagbok fra 1841" av Karen Røise Kielland
  • "Den polske bokseren - en episodisk roman" av Eduardo Halfon
  • "Den naive og den sentimentale romanforfatteren" av Orhan Pamuk