Sopp

plukk & bruk

plukk sikkert, bruk godt

Gursli Berg 2018 Innbundet

Skogen er full av de flotteste råvarer. I Norges beste gourmetrestauranter serveres sopp nesten rett fra skogen - hvorfor skulle ikke du gjøre det samme?

Dette er en bok som hjelper deg å kjenne igjen og tilberede om lag tretti ulike sopparter. De mest populære soppene, som kantarell, steinsopp og piggsopp, kjenner du nok fra før. Men det finnes mye mer i skogen. Ved hjelp av enkle beskrivelser og artsbilder lærer du å sanke god matsopp på en trygg måte. Soppens matverdi og smak er beskrevet. Dessuten får du oppskrifter og tips til hvordan du kan oppbevare og bruke soppen. Du lærer også om forvekslingssopper og hvilke sopparter du for all del må unngå. Boken er rikt illustrert med vakre og inspirerende bilder.

Anne Elisabeth Scheen er soppsakkyndig og en av landets rundt 300 autoriserte soppkontrollører. Hun er styremedlem i Oslo og omland sopp- og nyttevekstforening, flittig hobbykokk og en erfaren kursholder av både sopp- og matkurs. Hun er også en ivrig naturfotograf, med flere utstillinger bak seg.

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2018