Som om hun sover

av (forfatter) og Anne Aabakken (oversetter).

Aschehoug 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Beirut, på 1930-tallet. I løpet av tre netter drømmer romanes hovedperson Milia om episoder fra familiens liv. Heile livet hennes flettes sammen til et slags minnenes teater, og hun forutser også de politiske og sosiale endringene som er på gang, bl.a. opprettelsen av staten Israel. Romanen er en hyllest til drømmen, som den eneste måten å komme seg unna undertrykkelsen på, enten det er familien, religionen eller politikken.

Vi er i Palestina like før opprettelsen av staten Israel. Krig og masseflukt står for døren. Milia er født inn i en kristen familie i Beirut, men hun ønsker ikke å være låst i en fiks og ferdig kulturell identitet. Hun vil først og fremst tenke og tolke selv. Problemet for omgivelsene og ikke minst den poesielskende Mansour som hun gifter seg med, er at Milia gjør dette mens hun sover, i drømme. Og hun drømmer både om dagen og om natten. "Som om hun sover" er en hyllest til drømmen som den eneste måten å komme seg unna undertrykkelse på - familiær, religiøs og politisk - skrevet av en av Midt-Østens viktigste stemmer.

ISBN13 9788203212581

EAN 9788203212581

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Midtøsten

Jeg kom en tredjedel inn i boken. Så ble den behandlet i lesesirkelen på biblioteket mens jeg ennå holdt på med den. Etterpå gikk luften ut av meg og jeg hadde lyst til å lese helt andre ting. Fikk på mange måter boken inn i "sirkelen" uten å behøve å lese resten. Hvis det gir mening?
Tidvis fascinerende lesing, tidvis veldig kjedelig og tungt. Vil nok anbefale boken - selv om jeg feiget ut.

• "Eszters arv" av Sándor Márai
  • "Før jeg glemmer" av André Brink