Som i et speil

kriminalroman

Gyldendal 2003 Heftet

Dette er den ellevte boka om Varg Veum.

Som i et speil er den første Varg Veum-romanen siden 1995. Saken han blir viklet inn i denne gang, har mange lag: Et ektepar i 30-årene er sporløst forsvunnet fra sitt hjem i Åsane. Et skip er på vei mot norskekysten med ukjent last. Et dobbelt dødsfall i 1957 kaster lange skygger innover hendelsene. Er det noen sammenheng mellom sakene?Her finnes flere mysterier å komme til bunns i, både for leseren og Veum selv. Men boken rommer samtidig mer enn et kriminalmysterium. Den byr også på en kjærlighetsfortelling, der nåtiden speiler seg i fortiden . eller omvendt. Først på de siste sidene har alle brikkene falt på plass.«Varg Veum er tilbake i gammel form .»Per Egil Hegge, Aftenposten«. helt uovertruffen, skrevet med den rette balansen mellom spenning, humor, innfløkte intriger, livsvisdom og språklig nøkternhet som så få mestrer.»Kurt Hanssen, DagbladetTerningkast 5. «Summa summarum: en akevittskål for Varg Veums retur. Måtte han leve lenge i Bergen!»Odd Erik Hagen, Oppland Arbeiderblad

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205310643

EAN 9788205310643

Serier Gyldendal krim Varg Veum (11)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Bergen

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2002

Varg Veum 13

I mitt fag finnes det to muligheter når du skal oppsøke folk. Du kan ringe på forhånd, si hvem du er, og etter all sannsynlighet bli avvist allerede da. Eller du kan oppsøke dem personlig, hjemme eller på jobb. Da er det straks litt vanskeligere for dem å si nei.

Amor er en klønete planlegger, et impulsivt rotehode og en kaprisemaker av Guds nåde. Når du er ung, skyter han ellevilt og hele tiden, til du ligner en nålepute av feilinnsiktede piler. Den geile guttehvalpen har bind for øynene og bomullsdotter i ørene. Han hverken ser hvor han sikter eller oppfatter smerteskrikene fra alle bomskuddene.

Han fylte den dobbeltspente dressen til bristepunktet, men var likevel påfallende lett, som en sumobryter på speed.

Her er mine for tiden norske krimifavoritter

Bøker jeg har lest i 2013.

Krim og politietterforskning

• "Dumbo og Maskefjes" av Gunnar Staalesen