Soldathjerte

av (forfatter) og Jan Gunnar Røise (oppleser).

Lydbokforlaget 2018 Lydfil

Dramatiske aprildager, umenneskelig slit og heroisk innsats, med kjærlighetsdrama som bakgrunn. Narvik, senvinteren 1940: Tjue år gamle Gjermund Djupvik må selv begrave sin avdøde småbrukerfar. Kirkegårdsjorda er stivfrossen, han hakker og banner mens presten og lensmannen bivåner det hele. Han må tilbake til befalsskolen, der øvelse og eksamen venter. Straks faren er i jorda, oppsøkes han av storbonden på nabogården, som er NS-leder og bror til hans kjæreste Mari. Faren har satt seg i dyp gjeld til ham, og Gjermund tvinges til å gi fra seg barndomshjemmet.

Før Gjermund returnerer til leiren, gjør han en avtale med Mari om at de skal møtes neste gang han er hjemme. Men de vet ikke hvor nær krigen er. Den tyske etterretningsoffiseren Wolfgang Jäger kommer til byen, under dekke av å være journalist. Hans oppdrag er å tilrettelegge for tyskernes nært forestående angrep på Narvik. Byen koker av rykter. Om morgenen 9. april skjer det. Narvik bombes av krigsskip, soldater går i land. Gjermund og geværlaget han leder beordres til kamp, mens Mari vikles inn i Wolfgang Jägers intriger. Det er den uventede kunnskapen om dette som ildner Gjermund til kamp i det som skal bli det mest dramatiske slag under andre verdenskrig i Norge.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2018

Format Lydfil

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Narvik

• "Den hjelpsomme okkupanten - roman" av Kjersti Ericsson
  • "En by i brann" av Don Winslow
  • "Carl Fredriksens transport - den ukjente historien om krigens største heltedåd" av Hilde Vesaas
  • "Blå storm - thriller" av Ørjan N. Karlsson
  • "Grenselosene" av Hege Kofstad
  • "Jegerne på Karinhall" av Carl-Henning Wijkmark
  • "Nikkel, jern og blod - krigen i nord 1939-1945" av Alf R. Jacobsen
  • "I skyggen av stråleglansen" av Jan-Erik James Knudsen
  • "Skyggespillet - løgn, kjærlighet og rettferdighet langs nazistenes fluktrute" av Philippe Sands
  • "Gruve 13" av Ørjan N. Karlsson
  • "Mischling" av Affinity Konar