Soldat på Vestfronten

historien om Alf Dramstad

Historie & kultur 2010 Innbundet

Alf Dramstad kjempet på Vestfronten i sluttfasen av annen verdenskrig. Denne boken forteller om hans oppvekst i Trøgstad, hans reise til USA og familien han fikk der, samt innsatsen under krigen. Med litteraturliste og navneregister.

Mens broren var frontkjemper på Østfronten, kjempet Alf Dramstad fra Østfold på de alliertes side på Vestfronten i krigens sluttfase - under det endelige oppgjøret med Hitlers nazistyre. Alf Dramstad var med i Bataljon 99 - en amerikansk stridsenhet for det meste bestående av nordmenn. Denne boken forteller om Alf Dramstads guttedager i Trøgstad, hans reise til USA der han stiftet familie og hans innsats i kampene i krigens sluttfase - fra Normandie til Rhinen. Alf Dramstad kom ikke alene hjem til New York etter krigen. Han hadde også med vonde krigsminner han måtte kjempe med resten av livet.

Forlag Historie & kultur

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Frankrike USA Østfold

Omtalt person Alf Dramstad

Det jeg synes var bra i denne boken var at den også tok opp Amrikanske krigsforbrytelser. Jeg likte også at den tok opp at det fantes nordmann på begge frontene, som kjempet mot hverandre. I tillegg var det intressant at Alf kom fra Skiptvet kommune - som jeg driver med i slektsforskningen min. Min samboer har sine familierøtter der og jeg kjente igjen familie navnet fra bygdebøkerne derfra.

• "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Glemt soldat - historien om Wolfgang, norsk østfrontsoldat" av Sigurd Senje
  • "Den frivillige - en frontkjemper forteller sin historie" av Bjørn Lindstad
  • "Soldater - beretninger om krig, drap og død" av Sönke Neitzel
  • "16 år og Hitlers soldat - historien om Ivar Skarlo, en norsk soldat på Østfronten" av Odd Helge Brugrand
  • "Snikskytter på østfronten" av Albrecht Wacker
  • "Helvete på jord - en frontkjempers historie" av Rolf Ivar Jordbruen
  • "De dødsdømte - 25 menn, 25 henrettelser, ett oppgjør" av Asbjørn Jaklin
  • "Deres ære var troskap - nordmenn drept i tysk krigstjeneste" av Eirik Veum
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "Jeg var dr. Mengeles assistent - en jødisk leges erindringer fra Auschwitz" av Miklós Nyiszli
  • "Falskmyntner i Sachsenhausen - hvordan en norsk jøde overlevde Holocaust" av Moritz Nachtstern