Sølvskjeen

av (illustratør), Francesca Bazzurro (illustratør), Bente-Lill Øygard (gjendikter), Dorthe Erichsen (gjendikter), Ellen Christensen (gjendikter) og Terje Øygard (gjendikter).

Hr. Ferdinand 2008 Innbundet

Boken inneholder over 2000 oppskrifter fra det italienske kjøkken, alt fra sauser, pizza, kjøtt- og fiskeretter, til fjærkre, oster og desserter. I tillegg har boken et utvalg menyer som inneholder oppskrifter fra kjente kokker innenfor italiensk kokekunst. Har register.

Sølvskjeen er Italias svar på Den rutete kokeboken. Nå foreligger italienernes store grunnkokebok, som har vært Italias mestselgende kokebok i over 50 år, for første gang på norsk. Boken inneholder mer enn 2000 oppskrifter fra det italienske kjøkken. Her finner du alt fra oppskrifter på pasta bolognese, tiramisu, tomatsaus, carpaccio og ribollita, til forklaringer på ulike teknikker og kjøkkenord- og uttrykk. I tillegg til de tradisjonelle oppskriftene, får du et knippe speisalskrevne menyer fra kjente kokker verden over. Sølvskjeen er en uunnværlig grunnkokebok for alle som er glad i god mat og det italienske kjøkken.

Forlag Hr. Ferdinand

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Italia

Matbøker til pur glede - for gane og øyne.

• "Gourmet for begynnere" av Øyvind Hjelle
  • "Mat og drikke" av Tom Victor Gausdal
  • "Bagateller" av Eyvind Hellstrøm
  • "Mat og vin - mat til vin og vin til mat" av Trond Moi
  • "Norsk husmannskost" av Tom Victor Gausdal
  • "Jamies Italia" av Jamie Oliver
  • "Teknikker" av Andreas Viestad
  • "Flaggermusenes by - mine første sju år (og noen til)" av Dario Fo
  • "Morten Schakenda om boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom" av John Rørdam
  • "Mat fra Jamies kjøkken - the naked chef" av Jamie Oliver
  • "En sommer med Montaigne" av Antoine Compagnon