Sølvbåt og stjernevind

den nye barnediktboka

av (redaktør), Hanne Bramness (redaktør), Inger Lise Belsvik (illustratør), Øyvind Torseter (illustratør), Akin Duzakin (illustratør), Harald Nordberg (illustratør) og Hilde Kramer (illustratør).

Mangschou 2011 Innbundet

Boka inneholder dikt for barn. De som har bidratt er: Cathrine Grøndahl, Kjartan Hatløy, Hilde Myklebust, Ingrid Storholmen, Helge Rykkja, Sigurd Helseth, Knut Ødegård, Mona Høvring, Anne Karin Fonneland, Jo Eggen, Hanne Bramness, Arne Ruste, Torgeir Rebolledo Pedersen, Hildegunn Dale, Terje Dragseth og Anne Bøe.

Dette er en bok full av nye dikt. Dikt er veier til ditt eget språk. Når du leser, kan du smake på ordene, lytte til dem, se på dem når de breier seg utover og blir til noe som fyller og flytter på tankene dine. Per Olav Kaldestad og Hanne Bramness har spurt 16 etablerte lyrikere om å skrive for barn. De fleste har skrevet nye dikt, noen har valgt å gjendikte andres. Boka er gjennomillustrert av fem av våre fremste barnebokillustratører. De som har bidratt er: Cathrine Grøndahl, Kjartan Hatløy, Hilde Myklebust, Ingrid Storholmen, Helge Rykkja, Sigurd Helseth, Knut Ødegård, Mona Høvring, Anne Karin Fonneland, Jo Eggen, Hanne Bramness, Arne Ruste, Torgeir Rebolledo Pedersen, Hildegunn Dale, Terje Dragseth og Anne Bøe. Illustratører: Inger Lise Belsvik, Øyvind Torseter, Harald Nordberg, AkinDüzakin og Hilde Kramer.

Forlag Mangschou

Språk Bokmål Nynorsk

• "Pling i bollen - fine og ufine barnerim" av Ingvild H. Rishøi
  • "Den store mummiboka" av Tove Jansson
  • "Vaffelhjarte - Lena og eg i Knert-Mathilde" av Maria Parr
  • "Bukkene Bruse på badeland" av Bjørn F. Rørvik
  • "Når du ser meg" av Siri Hustvedt
  • "Så rart - samlede barnevers fra Så rart, Lille Persille, Den sommeren" av Inger Hagerup
  • "Morovers" av André Bjerke
  • "Den lille larven Aldrimett" av Eric Carle