Snorre Sel

en fabel i farger for voksne og barn

av (forfatter) og Frithjof Sælen (illustratør).

Omnipax 2005 Innbundet

Dette er boka om den vesle selen, Snorre, som glemmer morens og onkel Bart sine formaninger om å være forsiktig. Måkene Sving og Svang har lurt han ut på det store havet og nå kjenner han seg ikke igjen. Der møter han den skumle isbjørnen, Brumlelabb og den sultne spekkhoggeren, Glefs. Like etter at boka kom ut i 1941 ble den sett på som provokasjon av den tyske okkupasjonsmakten som raskt stoppet salget av boken.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2005

Omtalt tid 1939-1945

Dette er ei barnebok fra krigstiden, og det mest interessante med den er kanskje de subtile sparkene mot okkupasjonsmaktene. Det er ingen "Animal farm", så ikke forvent en politisk satire - men heller ei barnebok med små detaljer underveis som gjør at en kan knytte den til situasjonen Norge var i.

Men det er også ei bok med nylige illustrasjon. Sælen var inspirert av Disney, og det kommer veldig tydelig frem av tegningene. Finn gjerne frem til boka på Nasjonalbibliotekets nettsider og bla gjennom tegningene.

Men selve historien er noe tynn. Jaja.

Snorre hadde to slemme uvaner. Den ene var at han var så glad i å ligge og drømme. - Og den andre var at han likte å speile seg i den blanke isen. For Snorre var den forfengeligste av alle småselene nord i Ishavet.

• "Tre kalde karer - et vintereventyr i ord og farger" av Frithjof Sælen
  • "Verdens fineste bjørnunger" av Sam McBratney
  • "Jul i Skomakergata" av Bjørn Rønningen
  • "Jul i vårt hus - juletradisjoner fra advent til 20. dag jul" av Margareta Schildt
  • "Farvel, herr Muffin" av Ulf Nilsson
  • "Gurin med reverompa" av Kjell Aukrust
  • "Årets saga" av Elsa Beskow
  • "Reisen til julestjernen - et eventyr for barn" av Sverre Brandt
  • "Den ville ungen" av Barbro Lindgren
  • "Where the Wild Things are" av Maurice Sendak
  • "Zalt - dampherrenes planet" av Jon Bing
  • "Donaldismen - en muntert-vitenskapelig studie over Donald Duck og hans verden" av Jon Gisle