Snøfonnenes geograf

sju fortellinger, og et dikt av min mor

Oktober 2010 Heftet

Metallarbeideren Johannes Mørk har mistet jobben. Han begår på impuls en desperat handling som fører ham opp i en umulig situasjon. Finansmannen Gerhard Planck har tapt en kvart milliard kroner i løpet av noen krisedager i september 2008. Den tidligere bryggearbeideren Hauk treffer lektoren Monika på Ny Giv, som er en attføringsbedrift der det drives kafé og selges bruktbøker. Den 18-årige sjømannen Fred Iver Kjenner får i 1962 et brutalt møte med havneprostitusjonen i Golden City i Bremen.

Metallarbeideren Johannes Mørk, som kaller seg Snøfonnenes geograf, har mistet jobben. Han begår på impuls en desperat handling som fører ham opp i en umulig situasjon. Men han gir ikke opp sitt mål om å omforme ei snøfonn i et fjell ved Leidangssetra på vestlandet slik at fonna skal bli mest mulig lik Australia.

Finansmannen Gerhard Planck har tapt en kvart milliard i løpet av noen krisedager i september 2008. Kan han leve med det? Han søker tilflukt på hytta i Baugen, og finner fram en kajakk fra sin ungdom.

Den tidligere bryggearbeideren Hauk treffer lektoren Monika på Ny Giv, som er en attføringsbedrift der det drives kafé og selges bruktbøker. De får noen gode år sammen i Møllefoss by, men nå skal han miste henne til kreften. Han retusjerer et verdenskart for å få utløp for sorgen.

Ved et båthus møter Fred Iver en vinterdag i 2008 hun som han var forlovet med i sine styrmannsdager på siste halvdel av 1960-tallet, og som han ikke har sett siden. Hva var det som gjorde at det skar seg mellom ham og Anniken?

Styrmannen Fred Iver har gått i land og blitt journalist i Tromsø. Han kommer hjem fra en reportasjetur på hvalfangst tidlig på 1970-tallet, og finner et avskjedsbrev fra kona som har tatt med seg barnet deres og flyttet sørover.

Jon Michelet skriver med tilstedeværelse og varme om avgjørende valg og øyeblikk i menneskers liv, om hendelser som setter hele ens eksistens og vilkår i relieff.

Forlag Oktober

Serie Oktober pocket

Biblioteket rydder før ombygging og har posesalg, da er det vanskelig å la være. Mye bra her men jeg kommer helt sikkert ikke til å lese alt! Tar gjerne mot anbefalinger til hvor jeg bør starte.

En som mangler: Flyvere i natten av Antoine de Saint-Exupéry finnes ikke i databasen enda.

• "Høyt mot nord, langt mot sør - reisebrev per satelitt fra Arktis og Antarktis" av Jon Michelet
  • "Havets velde - sjøfortellinger" av Jon Michelet
  • "VM i fotball 1990" av Jon Michelet
  • "Mordet på Woldnes - en kriminalroman med Vilhelm Thygesen" av Jon Michelet
  • "VM i fotball 1982" av Jon Michelet
  • "Jernkorset - en roman mot nazisme og nynazisme" av Jon Michelet
  • "Hermanas - roman" av Torgrim Eggen
  • "Fyr og flamme - av handling" av Kjartan Fløgstad
  • "Våpen, pest og stål - menneskenes historie gjennom 13 000 år" av Jared Diamond
  • "Da duene forsvant" av Sofi Oksanen
  • "Orions belte - en roman fra Svalbard" av Jon Michelet