Snøen stryk ut alle spor

av (forfatter) og Lars Ove Seljestad (oppleser).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

I en industriby i en vestlandsfjord har en tolv år gammel farløs gutt vært hos rektor og fått med seg lapp hjem som han skal vise til moren. Så langt kommer han aldri.

Det snør og han blir syklende rundt på kaia med lappen i baklomma med tanker og minner kvernende rundt i hodet. Under halvtaket på et repos like ved viser de andre guttene fra klassen sine sykkelkunster for hverandre. Han er utstøtt. Hjemme i leiligheten er moren. Hun er ute hver natt og drikker sammen med andre likesinnede. Om dagen sover hun og går på piller utskrevet av fastlegen. Hun har også minner.

Gjennom disse to fortelles en roman om overgrep, omsorgssvikt og mobbing på skole og i lokalsamfunn, og om en mann og en far som var lyset og tryggheten, og som ga gutten ansvaret for moren og lillebroren da han ble syk. Familien er alt han har. Romanen er en proletarballade om å bli voksen i en hard verden.

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

Omtalt sted Vestlandet

Språk Nynorsk

Denne boka gjorde inntrykk.
Som ein knyttneve i brystet
Som ein varsko
Som snøfnugg som kviskar at vi må sjå dei som ikkje vil synast, høyra dei som stille trekk seg attende.
Ei kort fortelling om noko langt, noko djupt, om det vi ikkje alltid kan nå i oss sjøl og i andre.
Eg vil halda fast, bli betre kjend, det er opp til meg no å legga merke til desse og utanfor boksidene.
Framifrå arbeid av Lars Ove Seljestad

Den kvite snøen som fell, som legg seg, som lavar ned frå den grå himmelen, som dekker til alt. Den kvite snøen gjer verda mjukare. Viskar ut alle skarpe kantar. Legg seg som mjuk bomull over landskapets opne sår.

Ho hadde kjent seg trygg. Ho hadde kjent seg heime. Hos han. Ei kort stund hadde ho kjent seg nesten trygg. I eit kort glimt hadde ho kjent seg nesten heilt heime.

• "Sant nok - noveller" av Kristin Bjørn
  • "Nynorsk litteraturhistorie" av Jan Inge Sørbø