Snødronningen

Utgivelsesår 1997

Format CD-rom

ISBN13 9788205246478

EAN 9788205246478

Vakker fortelling og vakre illustrasjoner

Her er en liste med bøker som handler om jul eller på en eller annen måte får meg i jul/vinterstemning. Noen leser jeg i hvert år, andre ikke:) Ha en fin førjulstid.

Her er bøker som ihvertfall gir meg julestemning.

En liste hvor jeg ønsker å bidra til et bredere filmarsenal av høyere kvalitet. Alternativet er ofte disse moralløse, kulturløse inntrykkmonsterne som løper på band ut fra Ameristan - fryd og gammen, og barn liker å se samme en film gang på gang. Men skal fortellerstil og estetisk stil virkelig begrenses, med den samme slitne historia gang på gang? Og behøver foreldre og ellers interesserte slites gjennom disse? Jeg tror vi har godt av mangfolden av stiler og historier verden rundt, og de bedre moraler fra H.C. Andersen og Æsop.

En noe uferdig liste, men ettersom den begynner å bli noe lang, og at jeg ikke har sett all verden selv, så lar jeg kommentarfeltet samt senere listetillegg gjøre jobben for meg. Litt av poenget med lista var å få større overblikk selv, og det hadde vært fint om noen bidrar med barndomsminnetips og nyere oppdagelser. Håper noen av forslagene mine faller i smak, eller allerede har gjort det.

Det varierer med hva som er skrevet før og hva som er skrevet etter filmene, men det er kun film som regnes blant de beste tegnefilmer. En hel del ikke er tatt med fordi jeg ikke har sett disse, de ikke har vært i tilknytning litteratur, eller simpelt hen at de ikke var gode nok.

• "Nattergalen" av Hans Christian Andersen
  • "Barnas Beste. Bd. 8 - gjøglervognen" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 7 - lysthuset : skjemtsomme fortellinger og muntre vers" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 3 - oss imellom : om barn og voksne, for små og store" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 11 - i gamle dager" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 4 - året rundt : fortellinger og vers om årets gang" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 5 - Noas Ark" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 14 - barnas jul" av Tordis Ørjasæter
  • "Barnas Beste. Bd. 10 - guder og helter : fortellinger fra sagn og saga" av Tordis Ørjasæter
  • "Keiserens nye klær" av Conrad Howard
  • "Pippi har juletrefest" av Astrid Lindgren
  • "Barnas Beste. Bd. 1 - godnatt-boken : til høytlesning, fortellinger, stubber og vers" av Tordis Ørjasæter