Sneen på sedertrærne

Aventura 1997 Innbundet

I 1945 blir en lokal fisker funnet druknet under mystiske omstendigheter ved øya San Piedro nord for Seattle på USAs vestkyst. Øyas befolkning er av europeisk og skandinavisk avstamning med et sterkt japansk innslag - en eksplosiv blanding, særlig på bakgrunn av den japanske befolkningens skjebne under den annen verdenskrig. En japansk-amerikaner ved navn Kabuo Miyamoto blir tiltalt for mordet, men under rettssakens gang blir det klart at det her dreier seg om mer enn et enkelt skyldspørsmål.

Forlag Aventura

Utgivelsesår 1997

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Stillehavsstatene

Du bør ikke si ting som ikke kommer fra hjertet - eller som bare er innom hjertet ditt i et kort øyeblikk.

Kunsten bestod i å leve her uten å hate seg selv, for man er omgitt av hat på alle kanter.

Side 408. Ishmael satte seg til å skrive det ned, og idet han så gjorde, forstod han også dette: at tilfeldighetene rår i hver avkrok av universet unntatt i kamrene i menneskenes hjerte.

Basert på en twittermelding presenterer jeg her listen over bøker et skolestyre i Virginia har forbudt. I 2023.

Der det finnes norsk oversettelse har jeg lagt til den.

Begrunnelsen sier tweeten ingenting om, men rasetematikk og fantasy er såvidt jeg kan se fellesnevnere. Jevnt over har bokelskere gitt høye terningkast. Kanskje en god grunn til å lese disse?

Har du sans for de virkelig gode fortellingene, de som handler om både livets lys- og skyggesider, og som ofte er befolket med utrolige karakterer som svømmer motstrøms? Da er kanskje disse bøkene noe for deg!

• "Lillesøster" av Raymond Chandler
  • "Et villskudd" av Nadine Gordimer