Smertens vei

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2006 Heftet

Moren til drapsetterforskeren Dave Robicheaux ble for over tredve år siden drept utenfor en nattklubb av to politimenn i New Orleans. Dave Robicheaux snubler tilfeldig over opplysninger om dette mordet via en annen sak han etterforsker. Han bestemmer seg for å finne ut hva som egentlig skjedde denne natta for lenge siden og begynner å grave i fortiden. Dette er den 11. boka om Dave Robicheaux.

Dave Robicheaux etterforsker en sak der en svart kvinne er dømt til døden for å ha drept mannen som forgrep seg på henne og søsteren da de var yngre. Henrettelsen nærmer seg da Robicheaux tilfeldigvis snubler over opplysninger som forandrer hans personlige historie. Han blir helt paff da en hallik spør om ikke han er sønnen til Mae Guillory, hun som ble drept av en gjeng purk for tretti år siden. Dave har levd i den tro at moren stakk av fra ham og faren - en spillegal whiskydranker. Nå oppdager han at moren ble druknet utenfor en nattklubb på Purple Cane Road. Politimennene som drepte henne, arbeider fremdeles i politiet. For å finne ut hva som skjedde med moren og få morderne dømt, starter Robicheaux en mørk ferd tilbake i sin egen fortid. Det blir en smertefull vandring gjennom menneskelig bunnslam og råttenskap - fengslende og frastøtende på samme tid. «Burke er i særklasse» Hans H. Skei, Aftenposten «Det skrives ikke bedre krimbøker for tiden... » Stein Roll, Adresseavisen

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788241904530

EAN 9788241904530

Serie Dave Robicheaux (11)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted New Orleans

"Vet du hvorfor jeg ikke tror på dødsstraff?" spurte hun. "Det gir makt til dem vi henretter. Vi lar dem skape oss om i deres bilde."

Ifølge nekrologen til skuespilleren Robert Mitchum ble han en gang, da han ble løslatt fra fengselet etter å ha sonet en straff for besittelse av marihuana, spurt om hvordan det var i buret.
Han svarte: "Ikke så verst. Omtrent som i Palm Springs, men uten alt pakket."

Jeg vet ikke hvor god far jeg var, men jeg hadde oppdaget at når datteren din er i alderen mellom tretten og sytten, kommer du aldri til å vinne en diskusjon med henne, og hvis du tyr til sinne, anklager eller tvang for å vinne over henne, kommer du bare til å føle avsky for triumfen og svakheten den skjuler. Den får man ikke lett tilgivelse for verken hos henne eller deg selv.

• "Creole Belle" av James Lee Burke
  • "Sunset-ekspressen" av James Lee Burke