Smartkarbo - ikke ett fett

sannheten om sukker, fett og kolesterol

Cappelen Damm 2012 Innbundet

ISBN13 9788202369484

EAN 9788202369484

Fedon Lindberg, som er en anerkjent lege i Norge, skriver her om lavkarbo, eller smartkarbo som han påpeker å være sin måte å tenke lavkarbo på. Selvom han nesten ikke nevner "smartkarbo" i boken, så bruker han mer uttrykket "kost i balanse" for å beskrive smartkarbo. Fedons bok har mye lærerikt i seg. Han tar oss bl.a. inn i kolesterolets verden og mener at man ikke trenger å ha høyt kolesterol for å få hjertesykdom, det er nok å belaste blodsukkeret og han viser til blodsukkervennlig mat. Fedon har positivt sett også noe fokus på solens virkning på helsen på forskjellige områder, selvom han ikke går så mye i detaljer på dette området. Insulinets rolle er også tatt med, enkelt og forståelig og i korte trekk kan vi si: Mye sukker -> høyt blodsukker -> høyere insulin -> øker triglyserider og kolesterol, og insulinet øker også blodtrykket.
Lindberg henviser også til studier der lavfett dietten kommer til kort og at det ikke finnes holdbare bevis for at den skal være gunstig, samtidig som han er noe mer forsiktig med fett enn lavkarboguruer ellers og da mest med tanke på det mettede fettet fra kjøtt. Han er allikevel såpass direkte når det kommer til "lavfett" at han hevder at "Anbefalingene om å innføre fettfattig kost har trolig vært det største og mest mislykkede kostholdseksperimentet i menneskets historie." Han tillater videre små mengder grove kornprodukter med lav GI og GB. Han er også på, når det kommer at man må selv finne ut det ideele kostholdet som passer best for en selv, men med minst mulig bearbediede og raffinerte karbohydrater. Ellers er han ytterst positiv til fisk og sjømat, noe som er veldig bra!

Men det var også ting jeg reagerte noe på, bl.a. hans positive holdning til rapsolje og selvom den kanskje er en av de mindre usunne av de vegetabilske oljene, så er det forstatt en stor kilde til omega-6 syrene som vi allerede for nok av i kosten, og dette påpeker han også tydelig i boken. Fedon er også i tillegg litt for positiv til soyaprodukter. Videre er han noe skeptisk til rødt kjøtt, men avfeier ikke det helt, siden han innrømmer at det ikke finnes noen kliniske studier som kan påvise det, bare epidemilogiske som kan peke dit hen, men sånne studier kan ikke vise noe årsak-sammenheng mellom rødt kjøtt og hjerte og kar sykdommer eller forskjellige kreftformer.
Ikke en super lavkarbo bok, men lærte noe nytt og da er noe av målet med en bok nådd.

• "Sapiens - en innføring i menneskehetens historie" av Yuval Noah Harari