Smaken av eplekjerner

av (forfatter) og Elisabeth Beanca Halvorsen (oversetter).

Gyldendal 2011 Heftet

Dette er en roman om en familie der kvinnene er de sterkeste, og der de tre døtrene til bestemor Bertha velger seg tre vidt forskjellige livsløsninger. Da barnebarnet Iris arver Berthas fantastiske hus og eplehage, blir hun besatt av både det vakre og det triste som skjedde i de mange sommerferiene i de idylliske omgivelsene. Dette er forfatterens debutroman.

«Smaken av eplekjerner er en nytelse.» Martin Walser, tysk forfatter

Iris har nettopp arvet bestemor Berthas hus og hage. Hun vet ikke om hun vil selge eller beholde det. Huset har stor affeksjonsverdi. Det er stedet hun tilbrakte sommerferiene som barn.
Etter hvert som hun går gjennom rom, skap, skuffer og esker, tvinges hun til å stille seg en rekke spørsmål: om alzheimerrammede Bertha, om døtrene hennes Christa, Harriet og Inga, og om bestefar Hinnerk.
Sakte, men sikkert ? og nesten som i en kriminalroman ? faller brikker og hemmeligheter fra fortiden på plass. Smaken av eplekjerner er en forførerisk roman full av nostalgi og sanselighet. Katharina Hagenas roman smaker og lukter av epler fra begynnelse til slutt.
Romanen er til nå solgt til 22 land for oversettelse.
«Vær så snill og les. Denne fortellingen betar og bergtar.»Christine Westermann in Frau TV, WDR
«Det lukter sommer, epler og johannesbær. Smaken av eplekjerner er både søt og bitter. Det er en sørgelig men trøstende bok om minner.Martina Meister, Die Zeit
«Med Smaken av eplekjerner har forfatteren fått en fantastisk debut.»Christoph Haas, Süddeutsche Zeitung

ISBN13 9788205415768

EAN 9788205415768

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Tyskland

Boka mangler litt handling og klimaks, men den er for all del en skikkelig kosebok man kan slappe av med. Omgivelsene som skildres og nostalgien må bare gi en bra følelse

koselig bok om barndomsminner og kjærlighet, også litt trist om bestemoren sin Alzheimer .

Boka var herlig, en enkel perle.

kom halvveis, så glemte jeg den igjen på flyet.... Men den var lovende, små humoristisk og koselig, vil lese den ferdig hvis jeg kommer over den i en bokhylle :)

Jeg er en kjedelig fyr og akkurat intelligent nok til å være klar over det. Synd for meg.

Den varme, søtjordholdige duften av kokte epler fylte hver krok i huset, det luktet til og med av sengene og gardinene. Det var en fantastisk eplemos.

Når man mister hukommelsen, går tida først altfor fort, deretter går den ikke i det hele tatt. "Huff det er jo så lenge siden" , sa bestemor Bertha om ting som lå en uke , tretti år eller ti sekunder tilbake i tid.

Jeg elsket å lese samtidig som jeg spiste. Den ene brødskiva etter den andre, den ene kjeksen etter den andre, søtt og salt på stadig rundgang. Det var fantastisk: kjærlighetshistorier med goudaost, spenningsromaner med nøttesjokolade. familietragedier med mûsli, eventyr med myke karameller, riddersagaer med Prinzerolle-kjeks. I mange bøker ble det alltid spist nettopp der det var aller finest; kjøttkaker og grøt og kanelsnurrer og en ring kjøttpølse av de beste.

Hadde herr Lenox allerede glemt kvelden i går? Var det bare de menneskene som hadde noe å glemme,som ble glemske?Var glemskhet rett og slett å være ute av stand til å merke seg noe? Kanskje glemte ikke gamle folk noe som helst, de vegret seg bare for å merke seg ting.Fra og med et bestemt antall minner måtte det jo bli for mye for alle og enhver.Glemselen var altså bare en form for hukommelse. Hvis man ikke glemte noe, kunne man heller ikke huske noe. Glemselen var et hav som sluttet seg til hukommelsøyer.

Noen bøker setter spor, noen blir man forelsket i og noen grubler man litt på. Disse tenker jeg å lese en gang til. Ikke nå i de nærmeste dager eller måneder men èn gang.

Noen av bøkene i bokhylla mi, er typiske "høstbøker" dvs. etter min mening passer de best en mørk høstkveld, helst med litt vind og regn. Da krøller jeg meg sammen i sofaen, tar med meg puter, teppe og en stor kopp te (kanskje tenner jeg et stearinlys eller to) og begynner å lese. Stemmningen bli helt annerleder enn når jeg f.eks. ligger på stranda om sommeren, litt mørk og magisk på en måte. Denne høsten har jeg spart opp et knippe bøker som forhåpentligvis vil passe perfekt en sen høstkveld:)

"spiselige" titler.

Sommeren er en tid man kan kose seg på stranda , på hytta , på flyet, eller hjemme i godstolen med en god bok. Disse har jeg lest i sommer.

• "Det broderte hjertet" av Carole Martinez
  • "Evighetens Roma - roman" av Domenica De Rosa