Smak av sommer

av (forfatter), Petrina Tinslay (illustratør), Mette-Cathrine Jahr (oversetter) og Tordis Bølgen (oversetter).

Cappelen 2003 Innbundet

Forfatteren forlenger sommerfølelsen med oppskrifter som speiler vårt mer avslappede forhold til livet i den lyse årstid. Fra italiensk antipasti og gresk meze til det spanske kjøkken, fra grillselskap til strandpiknik, fra marokkansk lammestek til karriduftende mauritiske scampi, fra høysommerens jordbær til sensommerens varme kvelder i hagen, fra lett lunsj til romantisk middag under augustmånen. Det handler om mat som er lett å lage og lett å spise. Har register.

Smak av sommer handler om å ta med seg den dovne, varme sommerfølelsen til forblåste høstkvelder, kaldt vintermørke og gryende vårdager. Hvem har sagt at sommermat bare hører sommeren til?

Nigellas matlaging kjennetegnes av frisk og leken oppfinnsomhet. Den er variert og innbydende. En frodig kurtise av alle sanser. Fra saftige spanske og italienske retter til Midtøstens duftende meze, lam tilberedt på marokkansk vis eller rekecurry à la Mauritius. For ikke å snakke om gode norske jordbær med fløte, eller mer eksotiske
varianter av iskremer og desserter som bare smelter i munnen.

Stikkord er enkelhet, ferske råvarer, nytelse, ukomplisert tilberedning, avslappede måltider - lett å lage, lett å spise! Ren sommerlykke!

Heftet utgave utkommer våren 2006, kr 199

Rød mulle med sursøt revet salat
Vi er i en rosafarget himmel her - det lyserøde fiskeskinnet glinser som en Barbie-havfrues hale mot salaten av revet papaya, rød chilipepper, gulrot og vårløk, drysset med hakkede peanøtter i rødbrunt skall.

2 små muller, enten hele eller filet med skinn (annen småfisk kan også brukes)

til salaten:
4 ss thailandsk fiskesaus
saften av 1 lime
1 ts sukker
50 g rå peanøtter med rødbrunt skall, hakket
50 g (eller en kvart) grønn papaya, i tynne strimler
2 små gulrøtter, skrelt og i tynne strimler
2 vårløk, i tynne strimler
en liten bunt koriander, hakket
1 lang rød chili, uten frø og i tynne strimler

Snitt fiskeskinnet hvis fisken er hel, eller legg filetene på folie, og enten grill dem eller stek dem i ovnen på 200 °C i ca 10 minutter. Legg fisken over på serveringsfat.

Bland alle ingrediensene til salaten. Legg den i en haug oppå den hele fisken eller server filetene på en seng av salat.

Fisk og salat til 2 personer.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2003