Små sitroner gule

av (forfatter), Jørn Roeim (oversetter) og Ine Jansen (oppleser).

Lydbokforlaget 2008 Lydfil

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Én etter én raser byggesteinene i Agnes sitt liv. Kjæresten forlater henne til fordel for en annen, samtidig som hun får sparken fra jobben i restauranten. Kanskje tiden er inne for å gjøre noen valg? Skape sitt eget liv og følge en gammel drøm? Snart ser restauranten "Små sitroner gule" dagens lys. En roman om å finne seg selv, om kjærlighet og vennskap, om å ta sjanser og våge å velge.

En morsom og inspirerende fortelling om hvordan selv de svarteste periodene i livet kan føre til positive ting. Det finnes vendepunkter i ditt liv, da tilværelsen snus på hodet. Det gjelder bare å oppdage dem i tide. Med én fot i Stockholm og én i barndommens trygge småby, står Agnes støtt. Hun har en familie som stiller opp, en bra jobb i restaurantbransjen, en kjæreste som elsker henne og en bestevenninne som hun kjenner ut og inn. Eller gjør hun det? Én etter én raser byggsteinene i Agnes' liv. Kjæresten Tobias forlater henne til fordel for en blond babe med store pupper og piercing, og hun får sparken av Gérard, som eier restauranten der hun jobber. Kanskje er tiden inne for å gjøre noen valg? Skape sitt eget liv? Følge en gammel drøm? Snart ser restauranten "Små sitroner gule" dagen lys.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2008

Format Lydfil

Omtalt sted Stockholm

Lettlest og underhaldande chick-lit! Agnes er servitør i Stockholm. Historia byrjar når ho både mistar jobb og kjærast same dag. Dette er ei skikkeleg working girl så ho setter i gang med jobbsøking. Brått får ho moglegheita til å vera med å starta ein restaurant. Det er eit tidkrevjande og risikabelt prosjekt, men ho hoppar i det. Me blir kjent med familien til Agnes som bur på ein småstad utfor Stockholm. Der blir det omveltingar når fabrikken blir lagt ned. Me blir og kjent med bestevenninna som jobbar fester og drikk litt i overkant. Det blir litt forviklingar med eks kjærasten, og så får me møta ein mystisk nabo og ein restaurantskribent.

Her er det massevis av handling, så det blir aldri keisamt. Det er kvardagsleg og truverdig. Det er ei ung arbeidande kvinne sitt hektiske kvardagsliv. Jobb, kollegaer, kjærast, familie.
Eg liker at boka unngår situasjonskomikk a la Bridget Jones. Det er varme lune skildringar. Å lesa denne boka var som å sjå ein film. Det er kanskje ikkje stor litteratur, men av og til treng ein ei lettlest feel good chick-lit-bok. Anbefalas :-)

Boka var Sveriges mest solge bok i 2005, og jeg kan forstå hvorfor. Dette er en varm bok som viser hvor viktig det er å ta noen sjanser når de byr seg. Og kanskje er det greit å handle litt annerledes enn man har gjort før, bryte noen mønstre og gjøre seg opp en mening om hvordan man vil livet videre skal arte seg. Store omveltninger i livet behøver ikke være negativt...

En chick-lit hovedperson som faktisk ikke er desperat etter en mann, har beina på jorda men likevel drømmer om et bedre liv og det å gjøre noe annet ennn alle andre? Der har du Agnes i Små Sitroner gule. Gjenkjennelig, troverdig, varm og underholdende er ord som passer godt til denne boka. Jeg leste ut denne fort og noen ganger er det nettopp det du er ute etter-en tidtrøyte som ikke tar altfor mye tid og krefter,men samtidig får deg til å nikke gjenkjennende mens du tar deg en god kopp te.Denne boka prøver ikke å overbevise noen om at kvinner er en egen rase som dummer seg ut hele tiden, havner i absurde situasjoner og bruker lang tid på utseendet. Boka beskriver en svensk,talentfull og jordnær jente som beviser at hvis du jobber hardt og våger å ta litt sjanser, så er det faktisk ikke helt umulig at livet smiler til deg-også når du ikke vet hvor den den neste brødskiva skal komme fra-

og kanskje også det at det å våge å ta et vendepunkt i livet ikke er en enkel avgjørelse, men du må gjøre det når det føles rett for deg og ikke for alle andre.

Jeg koste meg, og det er slett ikke umulig at jeg kommer til å lese mer av Kajsa Ingemarsson.

Ikke overbevisende, forutsigbar og ikke troverdige personkarakteristikker.

Det meste rakner i Agnes´ liv. Hun mister jobben etter å ha avvist sjefens seksuelle trakassering, samtidig som kjæresten forlater henne til fordel for en annen kvinne. Men da alt er som mørkest, dukker det opp en unik sjanse. Agnes får nemlig tilbud om å være med på å starte opp restauranten som etter hvert får navnet "Små sitroner gule".

Meny og vinvalg settes nennsomt sammen for å gjøre akkurat denne restauranten til noe helt spesielt. Håpet er at restauranten skal vekke oppsikt og bli en suksess. Like fullt renner ikke gjestene akkurat ned dørene ...

Så begynner ryktene å svirre om at den berømte matskribenten Lola planlegger å avlegge restauranten en visitt. Agnes og de andre medarbeiderne gjør det de kan for å servere retter av ypperste klasse, men uten å føle at de lykkes 100 %. Den de antar er Lola avlegger etter hvert mange visitter, men hvor blir det av anmeldelsen hennes? Mens de venter på Lolas dom, ser det mørkt ut mht. restaurantens berettigelse ...

Denne boka fenget meg ganske enkelt ikke. Jeg tror det skyldes at historien ble for grunn, og ikke ga meg noe. Oppleseren gjorde for øvrig en svært hedelig innsats, og det var nok derfor jeg ikke la den fra meg midtveis i lesingen.

Hun hadde hengt i armene hans, grått og ropt på sin døde mor. Han hadde løftet henne opp og strøket henne over håret til hun hadde sovnet. Det hade antagelig vært mindre flaut om hun bare hadde ligget med ham. Iført kaninkostyme, forkle og håndjern.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

Her er titler jeg liker å anbefale hvis folk kommer og spør etter noe hyggelig. Stort sett er det bøker jeg har lest selv. Håper jeg kommer på flere etter hvert, og tar gjerne i mot tips!

Lagt til i den rekkefølgen jeg har lest de.

Bøker jeg liker å ha på anbefalingshylla mi på Stavanger bibliotek.

Bøker jeg faktisk eier og har.

• "På det fjerde skal det skje" av Kajsa Ingemarsson
  • "Bare vanlig vann" av Kajsa Ingemarsson