Slutten på historien

av (forfatter), Bodil Engen (oversetter) og Halvard Djupvik (oppleser).

Vigmostad Bjørke 2020 Lydfil

Vi er kommet frem til nittitallet og tiende og siste bok i Det store århundret! Gå ikke glipp av den fantastiske slutten på Jan Guillous suksess-serie. Etter nesten femti år i eksil vender tidligere SS-offiser Harald Lauritzen tilbake fra sitt tilfluktssted i Argentina. Hjemkomsten vender opp ned på livet til Lauritzen-familien. Onkel Harald er nemlig fortsatt nazist. 1990-tallet er en tid dominert av økonomiske kriser. Sosialdemokratiet som samfunnsmodell svekkes. Samtidig øker fremmedfrykten og høyreekstremismen. Der 1900-tallet slutter, begynner en helt ny æra - som viser at vi ikke har lært noe av historien.
Det store århundret er Jan Guillous mest omfattende prosjekt noensinne. Serien tar for seg 1900-tallet der vi følger familien Lauritzen gjennom flere generasjoner. Med Slutten på historien setter han punktum for et imponerende verk som har satt spor hos en stor og trofast leserskare.
«[D]ekalogen er et formidabelt verk, der ringreven Guillou viser en imponerende innsikt i forrige århundrets viderverdigheter.» Cathrine Krøger, Dagbladet
«... dramatisk, troverdig og spennende. (...) For en skarp iakttaker, for en historieforteller.» [Terningkast 5] Tor Hammerø, Nettavisen

Forlag Vigmostad Bjørke

Format Lydfil

ISBN13 9788241953996

EAN 9788241953996

Serie Det store århundret (10)

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Sverige

Jan Guillou. Slutten på historien.
Begynnelsen på denne historien, Brobyggerne, fikk jeg bakoversveis av, og bestemte meg for å følge denne serien over vårt århundrede, som nå er avsluttet med denne 10. boka.
Det har vært litt opp og ned, men veldig mye er veldig bra. Denne boka også er både spennende og fengende, men det ble i denne som i forrige litt mye advokatpreik. Ikke unaturlig da hovedpersonen onen her er nettopp advokat, men da synes jeg han i det minst kunne dreid litt på sakene. Å fokusere så mye på mulige justismord i sexrelaterte saker mot barn, er ikke spennende.
Ellers synes jeg det har vært bra.

• "Himmelhøy - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Den andre dødssynd" av Jan Guillou