Slipp håndtaket når du vrir

av (forfatter) og Kim Haugen (oppleser).

Cappelen Damm 2017 Lydfil

Utgivelsesår 2017

Format Lydfil

ISBN13 9788202546137

EAN 9788202546137

Genre Fantastisk litteratur

Fantastisk, merkelig og rar bok om verdener, det gode, det onde, dyr og mennesker i ulike blandinger. Kan ikke forklares, må leses.

Herlige Bringsværd! - Publisert i Altaposten 5. september 2011

Man skal være veldig trygg og sikker på sine evner som forteller for å tørre å gjøre akkurat det som Bringsværd har gjort i sin siste bok. Her kommer nemlig en varm og klok fantasyroman der menneskene blir utfordret på sitt syn som universets herskere. Og han gjør det med en fortelling om en kamp mellom det gode og det onde der det nesten ikke blir spilt blod.
Jeremias, Hildur og hunden Jensen må redde verden fra mørket som holder på å ta over. Det dukker opp mørke hull overalt, og våre helter flytter seg via disse hullene. Noen ganger skjer disse forflytningene frivillig, andre ganger blir det bare slik. Og når man har reist gjennom sorte hull så er det ikke noe selvfølge at man fremtrer i menneskeskikkelse, det vet jo alle som reiser mye i sorte hull. Det er Jeremias som forteller historien, og han blir både katt, ku og isbjørn på sine reiser gjennom tid og rom.
Underfundelig og snedig er ordene som dukket opp i hodet mitt mens jeg leste. Plutselig forsvinner bokstaven R ut av all kommunikasjon. Det går en liten stund, så forsvinner bokstaven K også. Det byr på visse vanskeligheter, men innholdet gir fortsatt mening:
”An det ha væt den bija som vi ba politiet fjene fo en time siden? Sa den ene. Og den andre nikket. – Va ansje det, sa han bekreftende. ”
De store problemene kommer først noen timer senere når alle vokalene blir borte.
Bringsværd har mye viktig å fortelle, og jeg syns han gjør det på en flott og lite moraliserende måte. Istedenfor å si at menneskene har ødelagt for isbjørner med global oppvarming slik at isbjørnene sulter, blir Jeremias og Hildur isbjørner, og gjennom dem får vi en påminnelse om hva vi gjør med kloden vår. Det samme gjelder dyr i bur. Her finnes ingen moraliserende pekefinger som forteller hvor grusomt det er med overforede kyllinger på veksthormon. Det vi får er tenkende og pratende katter som forer opp små barn i bur. Foret kommer fra sekker som er dekorert med bilder av lykkelige småbarn som leker i en grønn blomstereng.
I en utgave av verden finnes ikke fast land lenger. Det finnes bare to arter igjen på jorden; mennesker og havmennesker. Menneskene bor på vaklevorne øyer bygd av søppel, og de vil ikke blande seg med havmenneskene. Tenk hva som kan skje hvis man tillatter blanding av raser? På søppeløyene finnes det mottak der havfolkene blir brakt når de kommer på land og søker om hjelp. Men havfolkene får ikke hjelp, menneskene vil beholde sin renhet. Når en søppeløy bryter sammen dør alle som bodde der. Ingen hjelper hverandre, enhver har nok med seg selv.
Denne ble lest med et smil rundt munnen, og jeg må bare innrømme at jeg erklærte min kjærlighet til Bringsværd flere ganger, og det ganske høyt også.

Bokhyller er spennende møbler. De kan føre oss hvor som helst!

Jeg sa at i min tid mente man at papirboken ville være død og begravet i løpet av en tyveårsperiode. Men Rodrik bare lo. "Jeg vet at man tenkte slik et par hundre års tid," sa han. "Men i det lange løp viste det seg heldigvis å være en kortlivet mote. Papirboken kom tilbake. Rett og slett fordi en bok ikke bare er innhold, en bok er også et objekt. Den er noe vi liker å veie i hånden, se på og glede oss over. En bok skal også være vakker."

Q: What do you get when you mix an atheist, an insomniac and a dyslexic?
A: Someone who lies awake at night and wonders if there really is a Dog.
-Andre Tobiasbok

It's amazing that the amount of news that happens in the world every day just exactly fits the newspaper. Jerry Seinfeld

Dogs are the leaders of the planet. If you see two lifeforms, one of thems making a poop, the other ones carrying it for him, who would you assume is in charge? - Jerry Seinfeld

Fortsettelse av forrige liste som ble full ...

• "Kvinnen som var et helt bord alene - roman" av Tor Åge Bringsværd
  • "Vår verden er dugg" av Tor Åge Bringsværd