Slepe rundt på døde dyr

Gyldendal 2009 Innbundet

Andor Skorpen jobber ved Valen psykiatrisk sjukehus. Han er en stillfarende hjelpepleier som drømmer om å bli en dypsindig forfatter. På rolige nattevakter arbeider han med diktene sine. Men han finner ikke veien til diktningens hemmelige kilde. Derfor ønsker han at hans store forbilde skal bli innlagt på Valen igjen.

Dypt tragisk og samtidig ustyrtelig morsom fortelling om ensomhet og sorg, om diktning og galskap og kunstnerdrømmer Ved Valen psykiatriske sjukehus blir Andor Skorpen oppfattet som en høyst ordinær hjelpepleier, en stillfarende mann med hentesveis og en kryssordløsende bergensfrue. Ingen aner at han drømmer om å bli en dypsindig forfatter. På rolige nattevakter arbeider han iherdig med sine dikt. Men han finner ikke veien til diktningens hemmelige kilde. Kanskje er hans lidelse for liten? Derfor er Andors høyeste ønske at hans store dikteriske forbilde skal bli innlagt på Valen igjen. Med stort språklig mesterskap har Hans Sande skrevet en roman om diktning og drømmer - om å finne sitt eget språk og å bygge en pøtsj i den nærmeste furua.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205395244

EAN 9788205395244

Ja, han sto virkelig på og fekk luska svartapurko, som min far kalte det når noen måtte jobbe til langt på natt

• "Sprekk - roman" av Hans Sande
  • "Nedtegnelser - dikt" av Tone Hødnebø