Slemme barn

av (forfatter) og Bjørn Ousland (illustratør).

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Boken inneholder 20 regler om blant andre Otto som likte godteri, Tore som tok en tier og Britt som ikke ville rydde på rommet sitt.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202284794

EAN 9788202284794

Genre Humor

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

• "Barnepolitiet" av Knut Nærum
  • "Monkypop-saken" av Knut Nærum
  • "Kalle Komet og meteormonsteret" av Knut Nærum
  • "Still deg i kø!" av Kristin Roskifte
  • "Kalle Komet" av Knut Nærum
  • "Harry og Roger" av Ragnar Aalbu
  • "Harry og Roger på tur" av Ragnar Aalbu
  • "Peer! - fritt etter Henrik Ibsens Peer Gynt" av Knut Nærum
  • "Geriljabroderi - den sanne beretningen om en folkebevegelse av kvinner og menn som grep til nålen som sitt våpen i kampen for å utbrodere sannheten om sine liv og for å redde broderikunsten fra dydens tyranni" av Astrid Loraas
  • "Kan jeg...?" av Petter Lidbeck
  • "Perler for svin" av Helene Uri