Skynd deg å elske

om å holde sammen når dagene mørkner

av (forfatter), Jan Henry T. Olsen (forfatter) og Heidi Pettersen (medforfatter).

Kagge 2010 Heftet

Tidligere fiskeriministeren Jan Henry T. Olsen blir rammet av Alzheimers sykdom bare 51 år gammel. I denne boka forteller kona om samlivet med sin syke mann.

Forlag Kagge

Serie Kagge dokumentar

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Jan Henry T. Olsen Laila Lanes

Denne var virkelig sterk, åpen og rørende!
For en nydelig og sterk person Laila Lanes må være!
Anbefales alle som vil vite mer om alzheimers og samtidig få en kjempe kjærlighets historie på kjøpet :)

Varm og ærlig bok, skrevet fra hjertet. Beskriver godt de problemstillinger og valg man står ovenfor som pårørende til et sykt menneske.

Man må møte de demente der de er, i deres verden, og gi dem "øyeblikk av godt liv".

Vi kan ikke jage ette behandlingsmuligheter. Da får vi ikke gjort annet. Da glemmer vi å leve det gode liv, og for oss er det gode liv den beste medisin.

Jeg tenkte en del på hvorfor det var de små bagatellene som fikk meg ut av fatning, som gjorde at jeg nærmest hadde lyst til å gi opp, mens jeg ellers stort sett klarte å holde hodet godt over vannet når det gjaldt det at han var blitt syk. Jeg kom fram til at det antakelig er slik at man klarer å mobilisere for de store sakene og problemene, mens de små, bagatellene, de er man mer uforberedt på. Eller kanskje det er nettopp bagatellene man klarer å forholde seg til og blir fortvilet over, mens de store spørsmålene, de virkelig vonde, de holder man på lang avstand. De orker man ikke å reagere på.

Jeg skal passe på deg, sier jeg. Og jeg skal passe på deg, sier han.

Akkurat som at han ikke forstår at han ikke kommer til å bli her lenge nok til å passe på meg når jeg blir gammel. Jeg vet ikke, kanskje er det ironi. Jeg tør ikke spørre.

I all elendigheten er vi i den lykkelige situasjonen at vi VET at vi må vise kjærligheten hver dag, at vi ikke kan utsette det. Hver dag, mange ganger om dagen, det kan aldri bli for mye.

Vi leter etter: Bøker som utelukker overdreven benyttelse av avansert vokabular og innfløkte setningsstrukturer som i gal kontekst reduserer leserens evne til å følge med i historien.

Vi i Leser søker bok jobber nå med å lage en liste over de 100 beste overkommelige bøkene på norsk. Målet er å gi leseuvante en god inngangsport til litteraturen med gode og overkommelige bøker. Med dette ønsker vi å gi nye lesere gode litteraturopplevelser som åpner opp for videre lesing. Har du forslag til bøker tas det imot med stor takk. Vi vil gjerne også ha innspill på lista slik den er i dag.

Lista inneholder skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier og bøker for de som er nye i Norge.

Her er noen kriterier for bøkene vi leter etter:

1. Korte setninger.

2. Korte bøker.

3. Ord de fleste kjenner til.

4. Behagelig grafisk oppsett – passe stor skrift, nok luft

5. Korte kapitler og avsnitt.

Gode bøker med lavt sidetall for når du føler at du trenger å få lest litt bøker, men ikke egentlig har nok tid til å komme deg gjennom en bibel. Eventuelt novellesamlinger (kan være tykke).

Rett og slett alle bøker jeg leser i 2010

Bøker lest i 2019

• "Livet etter skuddene - historien om da pappa drepte mamma" av Liselotte Haugsnes
  • "Ro uten årer - en bok om livet og døden" av Ulla-Carin Lindquist
  • "Maria og pappa - livet etter mamma" av Marius Holmsen
  • "Kaja - 1988-2008" av Olav Gunnar Ballo
  • "Sammen til verdens ende - en kjærlighetshistorie" av Espen Simonsen
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal
  • "Hva skal vi med stjerner nå? - en fortelling om kjærlighet, sorg og resten av vårt liv" av Espen Olafsen
  • "Veien til Karlsvogna - en dagbok om kreft og kjærlighet" av Jon Magnus
  • "Pappas prinsesse" av Sigrid Beate Edvardsen
  • "Alltid Alice" av Lisa Genova
  • "Kjære Gabriel - et brev" av Halfdan W. Freihow
  • "De udødelige - roman" av Ketil Bjørnstad