Skygger på gresset

Fire erindringskapitler

av (forfatter) og Peter Magnus (oversetter).

Gyldendal 1960 Innbundet

Utgivelsesår 1960

Språk Norsk

Fengende og rørende om Blixens Kenya.

De kenyanske «skyggene» i tittelen framstår som høyst levende personligheter selv tredve år etter at forfatteren forlot Afrika for godt. De fire fortellingene tar riktignok for seg temaer som gårdsdrift, jakt, helsestell og drømmer, men kjernen i boka portretterer Karen Blixens afrikanske medarbeidere, de som i praksis gjorde det mulig for henne å leve som kolonisator i Kenya. Særlig inngående er beskrivelsen av hovedtjeneren Farah, trofast men også ytterst selvbevisst. Den yngre, superintelligente broren Abdullahi ender som dommer i (britisk) Somaliland.

Selv om boka kan virke nostalgisk og politisk ukorrekt, er Blixen tydelig på at kolonisatorenes epoke ville bli kortvarig, og at selv storviltjegerne — som henne — måtte finne seg i å erstatte geværene sine med fotoapparater. Oversettelsen ved Peter Magnus flyter lett.

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for unge gutter og har følt at skapningens herre faktisk kulminerer i elskelighet mellom tretten og seksten år -- for så vinne det samme igjen mellom sytti og nitti.

Ganske klart innså jeg i hvor høy grad min egen bok om Afrika [Den afrikanske farm] var blitt historie. Mens Sir Philip beskrev de rådende tilstandene i Afrika, ble den foreldet og ærverdig som en papyrusrull fra en pyramide.

De [europeere] som hadde fortiden levende i seg — landets, navnets, slektens, eller hjemmets fortid — hadde lettere for å komme på talefot med afrikanerne enn slike som mente at verden ble skapt i går, eller den dagen de fikk ny bil.