Skyggen over steinbenken

Aschehoug 1984 Innbundet

En dag i 1911 blir Carolin tjenestepike hos fjortenårige Berthas familie. Carolin erobrer alles hjerter, den yngste datteren forguder henne, sønnen i huset forelsker seg i henne. Selv den strenge gamle husholdersken Sveas tillit vekker hun. Men Carolins overraskende innsikt er et mysterium. Hvor har hun alt dette fra? Hvem er hun egentlig, og hvor kommer hun fra? Svaret viser seg å bli litt av en overraskelse.

Utgivelsesår 1984

ISBN13 9788203111563

EAN 9788203111563

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Sverige

Navn på boken: Skyggen over steinbenken

Forfatter: Maria Gripe

Utgivelsesår: 2008

Sjanger: Roman

Fjorten år gamle Berta er hovedpersonen i denne boken. Hun bor sammen med moren, faren, lillesøsteren Nadja, storebroren Roland og hushjelpen Svea. Faren er forfatter og er ofte borte fra familien for å skrive boken. Moren søker derfor meningene og ideene til hushjelpen, Svea. Derfor har Svea en veldig viktig rolle i familien. Berta lever ikke akkurat i den mest ”vanlige” familien, og verre skal det bli når Carolin flytter inn. Året er 1911. Farmoren deres sender familien en ny barnepike, Carolin. Hele familien forguder henne, selv den skeptiske hushjelpen Svea, blir interessert i henne. Carolin er ung og gåtefull. Berta blir nysgjerrig og prøver å finne ut av fortiden til den mystiske barnepiken. En dag forsvinner et bilde av faren fra fotoalbumet til familien. Mye rart skjer når Carolin flytter inn, er hun magisk? Ondskapsfull? Snill?

Jeg likte denne boken veldig godt, fordi jeg liker skumle og spennende, også litt morsomme, bøker. Noe jeg ikke likte så godt var at det skjedde lite i handlingen i løpet av de 350 sidene. Den kan være litt tung å lese, så jeg anbefaler den til aldersgrupper mellom 12-16 år.

Jeg gir boka terningkast 4.

-Vilde Skaug 8B, NTG-U

Tårer har makt. Særlig sjeldne tårer.

Tårene har makt. Særlig sjeldne tårer.

Når jeg ser noen med en bok i hånden, må jeg straks finne ut hvilken bok det er. Det er nesten manisk.

Jeg husket hvordan det var da jeg var liten og drømte om såpebobler som ikke ble borte. Selv om jeg utmerket godt visste at de skimrende såpeboblene som jeg blåste ut gjennom røret, var dømt til å gå i stykker, så gråt jeg like hjerteskjærende hver gang det skjedde. Jeg lærte aldri. Skuffelsen var så stor at jeg måtte slutte å blåse såpebobler.

Månen seilte som et lysende skip der oppe, og mellom himmel og jord strøk et slør av sted, et nett, et flor av fineste sølvtråd.

Jeg har lest en god del ungdomsbøker gjennom tiden, og tenkte jeg skulle samle noen av dem som falt godt i smak i en liste. Noen er nye, mens andre er gamle og samtlige er kjekke å lese!

Kommer sannsynligvis til å legge til bøker etterhvert (kommer ikke på alle som er bra på en gang), og kanskje skrive litt om hver enkelt bok:)

Bøker i samlinga av Maria Gripe - minner meg om koselege høgtlesingsstunder ...

Her er noen bøker for de som ikke helt er ungdom enda, men heller ikke barn. Dette er bøker jeg likte godt da jeg var på den aldren, og jeg vil anbefale dem for jenter i rundt 10 til 12 års alderen. Alle er skjønnlitterære bøker, og etter min smak, veldig kjekke å lese. Et par av dem er første bok i en serie, og jeg anbefaler å lese hele serien! Noen av bøkene er kanskje for gutter også, men det er litt vanskelig for meg å si siden jeg selv er jente. Bør leses!

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Skygge-gjemsel" av Maria Gripe
  • "Og de hvite skyggene i skogen" av Maria Gripe