Skrivehåndverket

en praktisk guide for nybegynnere

Vigmostad Bjørke 2014 Heftet

Hvordan skaper man en litterær tekst som fungerer på alle nivåer? Hva er de viktigste elementene i håndverket? Skrivehåndverket er en grunnleggende guide for nybegynnere. Morten Harry Olsen tar deg med på en bevisstgjørende gjennomgang av tekstuniverset. Skrivehåndverket fokuserer på hjørnesteinene i det litterære byggverket. Boka vil hjelpe deg forbi nybegynnerfeilene, og frem til en klar plan for skriveprosessen. Den gir også mange praktiske råd og tips til skriveprosessen. Boka hjelper deg å: - designe teksten - bearbeide ideer - skape handlingsforløp og vendepunkter - utvikle karakterer - skrive replikker og dialoger - definere fortellerstemmen - unngå de vanligste fallgruvene Først og fremst vil boka hjelpe deg å bli bevisst på betydningen av detaljer på alle nivåer i teksten. Om forfatteren: Morten Harry Olsen (f. 1960) er en prisbelønt og kritikerrost norsk forfatter, som har utgitt en lang rekke romaner, noveller og essayer. Han fikk Tarjei Vesaas' debutantpris i 1986, Rivertonprisen i 1994, Havmannprisen i 2005 og er oversatt til en rekke språk. Han har mange års erfaring som skrivecoach, og har holdt skrivekurs blant annet på Litteraturhuset i Oslo. Hans skrivekurs og workshoper er svært populære. Kurs og manushjelp fra Morten Harry Olsen kan bestilles på: www.mortenharryolsen.no www.kreativprosa.no

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788241911019

EAN 9788241911019

• "Mot til å skrive - 100 råd til deg som vil skrive skjønnlitterært" av Berit Hoff
  • "Ut og stjæle lesere - håndbok i fortellekunst" av Henrik H. Langeland
  • "Særlig sensitiv - la sårbarheten bli din styrke" av Elaine N. Aron