Skriv godt

J.M. Stenersens forlag 2013 Innbundet

Dette er en bok du bør ha stående på skrivebordet. Bruk den aktivt, og bli bedre til å skrive. Den som behersker språket når lettere frem med budskapet sitt. Å skrive godt er slett ikke vanskelig, og du kan alltid bli bedre. I denne boka viser språkeksperten Lars Aarønæs deg hvordan du bygger opp gode tekster. Her er eksempler på hvordan du skriver jobbsøknader, CV, leserinnlegg, rapporter, nekrologer, taler og andre tekster de fleste må lage på jobb eller privat. Forfatteren gir dessuten en oversikt over de vanligste språkfeilene vi gjør og hvordan vi kan unngå dem. Med noen enkle tommelfingerregler kan alle bli bedre til å skrive!

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788272015571

EAN 9788272015571

En av mine leveregler, også i jobbsammenheng, er: Gjør ikke ting bedre enn godt nok til å tjene sakens formål. Den og flere til har jeg opphengt på jobben og er sitert på bloggen min i et innlegg i kategorien "skuffen med det rare i" - skrevet i januar 2013. Regelen gjelder også det å skrive. Men jeg er alltid "sugen" på tips på hvordan jeg kan bli bedre. Tips fant jeg mange av i denne boken. Og påminnelser. Et lite innlegg jeg skrev på bloggen etter å ha lest boken til Aarønæs, finner du her

• "Sjærlighet og sjøttkaker - språklige gleder og gremmelser" av Finn-Erik Vinje
  • "Prikken over i-en og andre uttrykk - bruk, bakgrunn, betydning" av Kjell Ivar Vannebo
  • "Fuglenes forsamling" av Farid al-Din Attar
  • "Lotussutraen og andre skrifter fra mahayana-buddhismen" av Jens Braarvig