Skriften i min panne

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Schibsted 2011 Heftet

Saira Qader er en amerikansk tenåring med indo-pakistansk bakgrunn. Foreldrene hennes er tradisjonsbundne og overbeskyttende, og søsteren til Saira lever opp til familiens forventninger og gifter seg tidlig med en muslimsk mann. Saira går sine egne veier og blir journalist. En uventet tragedie stiller henne så overfor et valg mellom det livet hun lever og familietradisjonen.

En svært aktuell roman om hvordan det er å vokse opp og leve i skjæringspunktet mellom to kulturer. Som amerikaner med indo-pakistansk opprinnelse er det forventet at Saira Quader tar hensyn til familien i de valg hun gjør for livet. Men allerede fra barnsben av tøyer den viljesterke unge jenta de båndene familiens tradisjoner legger på henne. Istedenfor å gifte seg med en muslimsk mann og stifte familie slik søsteren gjør, utdanner hun seg til journalist og gjør hele verden til sitt hjem. Så snur en familietragedie opp ned på Sairas liv. Etter å ha reist verden rundt for å avdekke sannheten om andres liv, må hun nå ta ansvar for sannheten om sitt eget. "En mesterlig debutroman." Booklist "Imponerende debut!" Publishers Weekly

Forlag Schibsted

Omtalt sted USA India Pakistan

Ameena og Saira vokser opp i USA med indo-pakistanske foreldre. Det er stor forskjell på søstrene. Ameena føyer seg alltid, mens Saira er opprørsk og som voksen reiser hun verden rundt som journalist. Så intreffer katastrofen, og Saira står ovenfor vanskelige valg. Anbefales!

Bøker som ble lest før og etter en reise til India i oktober 2012.

i løpet av 2014 har jeg som mål å lese 50 bøker. Likevel går kvalitet foran kvantitet, så det gjenstår å se hvordan dette går. Følg gjerne med =)

(kommer til å skrive bokomtaler her: www.spraakraadblaagg.wordpress.com)

Uthevet tekst

• "Eskandar - suset fra det forbudte fjellet" av Siba Shakib
  • "De hemmelige holocaust-dagbøkene - Nonna Bannisters ukjente historie" av Nonna Bannister
  • "Villfarelse - roman" av Michèle Roberts
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers