Skredulykker i Norge

Tun 2006 Innbundet

Skred er den mest vanlige og mest alvorlige naturkatastrofe i Norge. I løpet av de siste 200 år har nesten 2500 mennesker mistet livet i skredulykker. Denne boken gir en oversikt over leirfall og jordskred, snøskred, fjellskred og steinskred, samt undersjøiske skred i Norge de siste 500 år. Her kan du blant annet lese om Gauldalskredet som i 1345 krevde ca. 500 liv, Verdalskredet i 1893 der 116 omkom, Loneulykkene i 1905 og 1936 og Tafjordulykken i 1934. I tillegg til fakta og historiske foto fra de enkelte ulykkene, skildrer forfatteren vanlige folks opplevelser og reaksjoner. Har litteraturliste.

Skredulykker Norge - en historisk dokumentar om de mest alvorlige leirskred, snøskred og fjellskred som har rammet oss de siste 500 år. I Norge er skred den mest vanlige og mest alvorlige naturkatastrofe. Bare i løpet av de siste 400 år har minst 4000 mennesker mistet livet i skredulykker. De fleste forbinder skred med steile fjell, bratte lier eller høye elvebredder, men faktum er at skredulykker kan forekomme nesten over alt i landet. Mange av de store katastrofene har for eksempel vært enorme leirskred i relativt flate områder i Trøndelag og på Østlandet. De største er Gauldalskredet som i 1345 krevde ca. 500 liv, mens 116 omkom i Verdalskredet i 1893. Mest kjent er kanskje de store fjellskredene på Nord-Vestlandet, Loenulykkene i 1905 og 1936 og Tafjordulykka i 1934. Her falt store partier av fjellet ned i vannet/fjorden og forårsaket kjempebølger på opptil 74 m, tsunamier som med ødeleggende kraft slettet bygder fra kartet og krevde mange 10-talls menneskeliv. Mindre kjent er den enorme tsunamien som rammet steinaldermennesker rundt hele Nordsjøen, da det for åtte tusen år siden gikk et enormt undersjøisk ras i Norskehavet. Alt dette og mer til kan du lese i denne spennende boka om norsk skredhistorie. Naturkatastrofer har vært et forsømt kapittel i norske historieverk, og dette er den første samlede oversikt over skredulykker i Norge de siste 500 år. Gjennom over 10 år har forfatter og lokalhistoriker Astor Furseth, på oppdrag for Norges geologiske undersøkelse (NGU), samlet inn fakta om skred fra kirkebøker, tingbøker, matrikler og andre offisielle skriftelige kilder. I tillegg har han også brukt sagn og muntlige overleveringer i sitt arbeid. I tillegg til fakta og historiske foto fra de enkelte ulykkene, skildrer forfatteren vanlige folks opplevelser og reaksjoner på den sjokkerende tragedie en skredulykke er. Knapt noe kan være mer uhyggelig og redselsfullt enn det å bli utsatt for et skred. Forfatter Astor Furseth er født i Sykkylven i 1940. Han er i dag forfatter og lokalhistoriker og bor i Valldal i Møre og Romsdal. Han debuterte i 1970 og har gitt ut en rekke bøker og artikler, i de siste årene mest om lokalhistorie og skredhistorie.

Forlag Tun

Utgivelsesår 2006