Skorpionen

av (forfatter) og Øystein Wiik (oppleser).

Lydbokforlaget 2016 CD

Skorpionen er den sjette boken om Tom Hartmann, mannen som har en egen evne til å havne i de mest bisarre situasjoner.

Organisasjonen Water Watchdogs mistenker båten Skorpionen for ulovlig fiske og jager den norskregistrerte linebåten i Antarktis. Under jakten blir skroget til Water Watchdogs' båt flerret opp av et isfjell, og synker umiddelbart. Mannskapet omkommer. Bortsett fra én.

Tom Hartmann redder en ung eritreisk asylsøker som hopper fra en bro i Kongsberg. En buss med pensjonerte operasangere forulykker etter årsmøtet på Holmenkollen Park. Og en ledende norsk telebedrift utsettes for et massivt hackerangrep. Den nylig avgåtte lederen dør av uforklarlige blødninger utenfor sitt eget hjem.

Alle disse hendelsene har forbindelser til en kriminell organisasjon som kaller seg De kaukasiske søstrene.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2016

Format CD

Serie Tom Hartmann (6)

Genre Spenning

Forrykende mektig, fengslende, øredøvende drastisk drama, heftig bestialsk, hårreisende grusomt grotesk, bloddryppende morderisk, - overveldende glødende, grådig lidenskapelig fanatisk ekstremisme i metodene til den samvittighetsløse banden De kaukasiske søstrene, som har høyttravende planer om å ta kontroll over hele verden via internettets Darknett og ved å angripe verdens mest mektige menneskers DNA med særdeles dødelig virus.
- Ei heidundrende spennende bok.
Tom Hartmann er selvsagt med, får oppdraget med å finne ut av hva og hvem som står bak alle de alvorlige og bekymringsfulle cyberangrepene, - og han roter seg selvsagt langt inn i De kaukasiske søstrenes grusomme edderkoppnett.
Vanskelig å legge fra seg underveis.
Men forhåpentligvis ikke spesielt realistisk.

jeg liker Tom Hartmann!!

Sjette bok om Tom Hartmann.

I Antarktis blir en linebåt jaget av teamet til Oscar Akerholm. Båten, med navnet "Skorpionen", mistenkes for ulovlig fiske. Det medtatte skroget er bare et skalkeskjul for lyssky virksomhet.

I Kongsberg hopper ei eritreisk jente fra Nybrua etter hendelser hun mener hun er skyld i.

Telenor er i søkelyset for grov korrupsjon. Så blir konsernsjefen funnet død på mystisk vis.
De kaukasiske søstre får skylden, og Tom Hartmanns oppgave blir å infiltrere organisasjonen. Virksomheten deres foregår i The Darknet - de mørkeste stedene på internett, der et tastetrykk kan bety døden.

Kjent stil, men synes siste halvdel var en god del slappere enn de andre bøkene til Wiik.

Nok en spennende thriller av Wiik. Tenkte i begynnelsen at den var litt vel omfattende og sprikende, men du verden så elegant og naturlig han binder det hele sammen utover i boka. Imponerende rett og slett.

Snøfiller gikk drukningsdøden i møte med det kalde havet.

Gråhårede, magre, med ansikter som hard og sprukken jord, satt de som alltid med ryggen mot hytteveggen og et blikk som rakk så mye lenger enn det som nærmet seg i horisonten. De var ferdige med livet, skulle ingen steder. Det handlet bare om å sitte stille og smelte i den brennhete solen. Eller kanskje å fordampe eller tørke inn og fly bort med ørkensanden. Folk døde ikke i landsbyen. De ble bare tørrere og tørrere, til det verken var kjøtt eller blod igjen i lemmene deres. De pleide å si at vinden hadde tatt dem, de gamle som døde.

Bøker lest 2018

• "Dødsrytteren" av Øystein Wiik