Skörda nya smaker

ICA bokförlag 2012 Inbunden

Forlag ICA bokförlag

Format Inbunden

Språk Svenska

Underbart skriven trädgårdsbok där smakerna beskrivs på ett målande sätt oavsett om det är ryska oliver eller myskmalva. Tyvärr är det allt för många ätliga växter som inte går att odla i stora delar av Sverige och Norge som beskrivs, men det är väl en annan bok att skriva om härdiga ätliga växter... Alternativt plantera i sand vilket ska höja odlingszonerna upp till 5 steg. Den dagen jag ar fått hem ett lass 0,8 grus ska jag låna om boken och kolla lite mer på mandel, ginko biloba, vinhallon, narrbuske och koreansk blomsterkornell.
Däremot har jag skrivit en lång inköps och önskelista som innehåller bl a jostabär, jordmandel, blodfläder, flikrabarber och turkisk hassel.
Eftersom författaren har en handelsträdgård kan man ju dessutom veta varifrån dessa växter går att köpa den dagen det är dags. Just nu har jag anskaffat flera blåbärstry , sparris och aronia som ska ordnas bra växtplatser för samtidigt som jag har dragit upp massor med plantor av olika slag och har en del sticklingar från bärbuskar och syren som överlevt från förra året. En vacker dag är jag nog självförsörjande på grönsaker och bär!