Skjulte feil og mangler

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Schibsted 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er den første boka om journalisten Dicte Svendsen.

Dette er første bok i den kritikerroste danske krimserien om journalisten Dicte Svendsen. Serien er dramatisert for TV 2 i Danmark. Dictes førtiårsdag får ikke forbigås i stillhet. Venninnene har invitert henne med på utendørskafé ved Århus Å, og både fødselsdag, skilsmisse og nytt hus skal feires. Men elvens mudrete vann gjemmer noe som avbryter feiringen. Det er Dicte som hører lyden først. Den ubehagelige lyden av plast som skraper mot stein. Dicte som får øye på den blå baljen som ligger og vugger i vannkanten, Dicte som svømmer ut og henter den opp. Baljen med det døde spedbarnet. Sammen med den rufsete og kjekke fotografen Bo blir Dicte motvillig satt til å dekke saken - en sak som vekker vonde minner fra fortiden.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2013

Serie Dicte Svendsen (1)

Genre Krim

Omtalt sted Danmark

Krim eller såpeopera? Jeg må innrømme at jeg synes denne boka var treg i starten. Det var så mye personlig om de enkelte karakterene. Nå er jo dette første bok i en serie, så det er vel naturlig at vi skal lære dem å kjenne. Men jeg var nesten sikker på at jeg leste en krimbok, og da ble det lite sak og mye personlig.
Så fikk jeg den andre boken i serien i posten, og ser at disse bøkene blir presentert som historier i krysningspunktet mellom krim og chic lit – og da skjønte jeg mer. Det er rart hva forventningene gjør med en. Jeg er jo ikke overvettes glad i chic lit, det blir for mye trivielt drama, med kjærlighetsproblemer, utroskap, fortidens demoner som spiller inn i nåtidens liv… som vi aldri helt og fullt får svar på, bare stykkevis og delt for å holde på leserens nysgjerrighet.
Les hele min omtale på ritaleser.com

Denne boken nærmest slukte jeg! Har allerede gått til anskaffelse av bok nummer to. Og nå skal jeg til å leseen. Egholm skriver lettlest, hun legger ut noen spor til den oppservante krimgåte løser, men sparer viktige poenger rundt hovedpersonen Dicte til en kommer til en del av boken dette kommer overaskende på leseren. Egholm blir sammenlignet med Anne Holt, men Egholm fengsler det fra første side, det gjør ikke Holt.

Denne var en stor overraskelse. Egholm står ikke tilbake for noen av sine skandinaviske kolleger. Frister til gjentakelse!

Denne likte jeg, og jeg anbefaler den. Les hele omtalen min ved å klikke her

Latteren, som ikke var kontrollert, men hørtes ut som om den eksploderte fullstendig uhemmet. Den hadde han ikke hørt så ofte, for det hadde ikke vært så mye å le av. Bare i et sjeldent glimt. Men han visste med seg selv at han ville fange den latteren en dag. Gjennomfotografere den, tappe den på flasker og selge den som medisin mot depresjoner.

• "Egenandel" av Elsebeth Egholm
  • "Stum sitter guden" av Anna Jansson
  • "Håpefulle hjerte - en Kristian Swane-krim" av Jakob Knudsen
  • "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan
  • "Sluttspill" av Daniel Cole
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Den siste som skal dø" av Gregg Hurwitz
  • "Jentene i parken" av Lisa Jewell