Skjønnhetens makt

samtaler med Camille Paglia

Vidarforlaget 2013 Innbundet

Den amerikanske kulturprovokatøren, amasonefeministen, kunstteoretikeren og forfatteren Camille Paglia hyller skjønnheten, seksualiteten og forskjellen mellom kjønnene stikk i strid med tradisjonell akademisk feminisme. Hun har provosert, forført og forarget sitt publikum med sine bøker om kunst, historie, samfunn, politikk, akademia og populærkultur. Paglia hevder at der det ikke lenger finnes forskjell og skjønnhet i et samfunn, stagnerer og dør både kulturen, individet og kunsten. Hun debuterte som forfatter med Sexual personae - Art and Decadence from Nefertiti to Emily Dick.inson i 1990. Boken ble en bestselger og gjorde Paglia kjent over natten. Her blir hun gjennom to lengre samtaler første gang presentert for et norsk publikum.

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted USA

Omtalt person Camille Paglia

"Vi kan ikke drømme om å forstå kjønn og kjønnsroller før vi har fått avklart vårt forhold til naturen. Kjønn er underordnet naturen."

• "Hva er en roman" av Tone Selboe
  • "Blond" av Joyce Carol Oates
  • "Serotonin" av Michel Houellebecq
  • "Operasjon sjølvdisiplin" av Agnes Ravatn
  • "Gratis og uforpliktande verdivurdering - roman" av Marit Eikemo
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Tenke, fort og langsomt" av Daniel Kahneman
  • "Kan jeg bli med deg hjem - noveller" av Marie Aubert