Skjermslaver

hva skjermene har gjort med oss, og hva vi kan gjøre mot dem

Kagge 2020 E-bok

Er vår maniske bruk av skjerm tidenes største psykologiske eksperiment? Hva skjer med oss når vi sjekker telefonen hvert femte minutt?

Dette er en kunnskapsrik, underholdende og samtidig ganske skremmende bok om hva skjermene har gjort med oss. Men også om hva vi kan gjøre mot dem. Bjørn Gabrielsen har hatt en skjermfri oppdragelse til sine to barn og deler sine erfaringer. Det er ikke bare barna som trenger pause fra skjermen.

Denne boken inspirerer oss alle til å komme oss ut av mobilens kvelende grep.

«Kanskje gir Skjermslaver oss det lille påfyllet av disiplin vi åpenbart trenger?... Han har hatt tid til å lese bredere enn de aller fleste. Derfor er tankesprangene ofte både uvante og artige.»
Aftenposten

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Bjørn Gabrielsen skriver med humor, og nostalgi som jeg også til en viss grad kan kjenne meg litt igjen i fra de mer eller mindre skjermløse tider, mens han også innehar en alvorlig undertone rundt skjermens virkning på barn og unge i dag. Han skriver mye om hvordan vi hadde det før skjermene innvaderte livene våre, han forklarer litt rundt hva det har gjort med oss, men samtidig ikke med et dypt fagdykkende perspektiv. Gabrielsen er flink på å sette ting litt i perspektiv, og av og til får vi litt statistikker servert samt noen drypp av forskning om hva for mye skermbruk kan føre til.

Gabrielsen påpeker også hvor vanskelig det kan være å regulere skjermbruken i dagens samfunn. I forbindelse med det sier han: "Den som vil regulere sin skjermbruk, lever som en forsøksvis tørrlagt alkoholiker i et evig cocktailselskap". Mye sant i dette. Fristelsene og "cocktailselskapet" er jo rundt oss når vi prøver å unngå alle skjermdippedupper og uten tvil blir vi påvirket. Men Gabrielsen mener at alt håp ikke er ute. Mot slutten, og ellers dråpevis gjennom boken, kan vi få noen konkrete tips til regulering, både med tanke på oss selv og barna våre.

Han forteller på en interessant måte om hvor vanskelig det er nå fram med kritiske stemmer mot skjermbruk i motsetning til f.eks. skating, da det var/ble forbudt i Norge, da var det alltid nok stemmer imot å ta av, men slik er det ikke med skjermene, de er over alt, og de fleste er avhengige nok uten å tørre å heve stemmen sin noe særlig.

Gabrielsen innfører også enslags "tech-sabbat", en slags faste, med inspirasjon fra jødisk sabbat.
Når det er sagt så kan det av og til virke som om dette er en dårlig oversatt bok fra dansk, men den er visst norsk, selvom Danmark nevnes i noen former. Altså, boken er ikke nevneverdig dårlig, men mange formuleringer og uttrykk virker noe meingsløse og svevende, og man vet ikke alltid hva Gabrielsen vil fram til, eller mener. Stort sett er dette allikevel en interessant og noe kåseripreget bok der man av og til kan trekke på smilet, noen ganger bli litt småirritert, men også lese videre med forventning. Om forventningene nås, nja, det viser terningkastet boken har fått av meg, en litt svak firer.

Tankevekkende bok som viser hvor raskt den teknologiske endringen i samfunnet har skjedd. Forfatteren briljerer med frodige formuleringer og boka er solid forsynt med fotnoter. Savnet innholdsliste.

Den som vil regulere sin skjermbruk, lever som en forsøksvis tørrlagt alkoholiker i et evig cocktailselskap. (Bjørn Gabrielsen)

Det er vanskelig å måle, men også vanskelig å betvile at det er blitt mindre boklesing i det offentlige rom. Boklesere på parkbenker og T-baner er blitt såpass sjeldne at de vekker samme entusiasme i meg som når jeg ser en bever eller en elg i skogen: Man vet at de ikke er utryddet, men de er artige å støte på allikevel. Før var boklesere mer som byduer.

Det ligger en digital substruktur under alt vi gjør. Enkeltpersonen som prøver å leve mest mulig analogt, har ikke annet valg enn å være avhengig av at resten av samfunnet er digitalt.

Den økende skjermdominansen kan nærmest anses som en eneste stor hurtigbaklengsspoling av vår kultur. Alt som er blitt skilt fra hverandre, blandes nå sammen igjen. Jobbing i ferier og på kveldene, og fritidsaktiviteter i arbeidstiden. Røykepause hele døgnet.

Hvis ens primære modus er å forholde seg til en online skjerm, er det ikke så lett å veksle den inn til en bok for en dag. Det er mange som oppgir at alle skjermer har gjort det vanskeligere for dem å lese bøker. Det er ingen som sier at bøker har gjort det vanskeligere for dem å sjekke Twitter eller TikTok.

• "De digitale prøvekaninene - historien om hvorfor barnet mitt plutselig kom hjem med en iPad i skolesekken" av Gaute Brochmann
  • "Nye språk i Norge - en språkodyssé" av Pål Kristian Eriksen
  • "Gå glipp - om begrensningens kunst i en grenseløs tid" av Svend Brinkmann
  • "Skjermhjernen - hvordan en hjerne i utakt med tiden kan gjøre oss stresset, deprimert og gi oss angst" av Anders Hansen
  • "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby
  • "Omgitt av psykopater - slik unngår du å bli utnyttet av andre" av Thomas Erikson
  • "Uforvarende" av Karl Ove Knausgård
  • "Lucy Lambs hemmelighet" av Lisa Jewell