Skjelettets vei

av (forfatter), Henning Kolstad (oversetter) og Haakon Strøm (oppleser).

Cappelen Damm 2015 Lydfil

Utgivelsesår 2015

Format Lydfil

ISBN13 9788202493967

EAN 9788202493967

Serie Karen Pirie (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Edinburgh

Spennende lesning. Dette er en god blanding av krim og historie om krigen på Balkan. Mordgåten starter i Edinburgh. Skjelettets historie blir rullet opp. Troverdig og godt skrevet. Anbefales!

Lyssnade i ett par timmar utan att ha haft en aaaaning om vad det handlade om. En massa folk bara. Blev inte fångad av berättelsen så jag bytte ut till en annan bok.
Men...så såg jag att jag hade läst en annan bok av samma författare som jag hade gett en sexa och bara hade älskat, så jag ska ge boken en andra chans.

Det eneste du oppnår med å ta et øye for et øye, er massevis av folk som roter rundt i blinde.Og det er ikke noe prisverdig i å gjøre seg like grusom som sin fiende.

For meg har det alltid virket som om Balkan er en sydende pøl av kunstige skiller mellom folk som ikke kan deles etter biologiske linjer. Hvordan kan etnisk rensing gi mening når menneskene du rensker ut er akkurat som deg under huden?

Da Macanspie gikk ut av flyet på Chania lufthavn, tok varmen ham i sin myke favn og fikk ham straks til å føle seg ti grader vennligere stemt overfor verden. Han nøt fornemmelsen av solskinn mot kroppen, men ergret seg over at den rødbleke huden hindret ham i å slikke sol som en strandet nise. Det ødela opplevelsen å smøre seg inn med solfaktor femti. Dessuten var det alltid et felt han overså den første dagen, og dermed gikk resten av ferien med til å gjemme seg under parasoller og gni aloe vera på skambrent hud.

Hvorfor ville du ikke si noe om skjelettet til dem? For når doktor Wilde gir oss grønt lys med identiteten, vil det jo havne på Internett? Ja, men det vet ikke de. For de vet ikke det vi vet. Og likeledes vet ikke jeg hva de vet, men når jeg først forteller dem hva vi vet, har de ikke lenger noe pådriv til å si oss hva de vet. Da forsvinner de bare ned til England igjen, og vi er like kloke. Høres det logisk ut?

Bøker jeg har lest i 2017

• "1989" av Val McDermid