Skjebnehøst

Nord-Norge 1944

Vega forlag 2017 Innbundet

Alf R. Jacobsens endelige fremstilling av krigens dramatiske sluttfase i nord. Krigsdokumentar på sitt sterkeste, levende formidlet og basert på omfattede arkivstudier og vitnesbyrd fra frontlinjen.

Nord-Norge får en stadig mer sentral plass i vår nasjonale forståelse av krigsårene. At Hitler regnet Nordfronten som sitt skjebneområde, sier også sitt om hvor høyt dette krigsteateret ble prioritert. Da tyskerne mot slutten av krigen ble tvunget til retrett, økte dramatikken, usikkerheten og lidelsene. Ikke minst ble Hitlers ordre om tvangsevakuering et mørkt kapittel for den nordnorske befolkningen.

Alf R. Jacobsen begynte i år 2000 den moderne og dokumentariske fornyelsen av historien om krigen i Nord-Norge, basert på detaljerte kildestudier og intervjuer med overlevende. I de senere årene har forfatteren fortsatt arbeidet og gjort nye undersøkelser i arkiver i USA, Tyskland, Russland, England, Finland, Sverige og Norge, og funnet en hel serie nye dokumenter som kaster lys over sluttfasen slik den utspilte seg i Nord-Norge sommeren og høsten 1944. Skjebnehøst bygger på kunnskaper Jacobsen har samlet gjennom mer enn 20 års kildestudier. Boken vil bli et hovedverk i hans forfatterskap og gi et unikt innblikk i de dramatiske begivenhetene som fant sted i nord.

Forlag Vega forlag

• "Bitter seier - Narvik, 10. april-10. juni 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Hitlers norske budbringere" av Bjørn Westlie
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "Angrep ved daggry - Narvik, 9.-10. april 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "Ardennene 1944 - Hitlers siste sjansespill" av Antony Beevor
  • "Nikkel, jern og blod - krigen i nord 1939-1945" av Alf R. Jacobsen