Skipper Worse

av (forfatter) og Eilif Armand (oppleser).

Cappelen Damm 2010 Lydfil

Romanen ble utgitt første gang i 1882, og knytter seg til romanen "Garman & Worse"(1880), som forteller forhistorien til handelshuset Garman & Worse omkring 1840. Skipper Jacob Worse har gjort penger på sildefisket, og han kommer konsul Garman til unnsetning ved å gå i kompaniskap med ham. Likevel opprettholdes den sosiale avstanden mellom de to, og den livsglade Worse søker mot sine egne. Etterhvert vikles han inn i en livsfiendtlig og knugende religiøs forsamling, der madam Torvestad driver et ødeleggende maktspill.

Format Lydfil

ISBN13 9788202317584

EAN 9788202317584

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Stavanger

Skipper Worse ble utgitt i 1882 og er en oppfølger til romanen Garman og Worse som ble utgitt to år tidligere. Jeg har ikke lest den første boken, men det ødela ikke for leseopplevelsen eller historien, boken står helt fint aleine.

Alexander Kielland er født i Stavanger i 1849 og hovedtyngden av hans skjønnlitterære forfatterskap faller innenfor 1880-tallet og tilhører realismen. Kielland hadde sans for ironi og satire og førte en sjeldent elegant penn. Han skal også ha vært en brevkunstner og det gjenspeiler seg i boken når vi leser et brev som en av hovedpersonene skriver til sin sønn. Det måtte jeg lese to ganger for ordene, språket og formuleringen begeistret meg stort :)

Romanene til Kielland er stort sett lagt til Stavanger og omegn med gjenkjennelige natur og miljø-sildringer. Skipper Worse er ikke noe unntak og derfor befinner vi oss i en liten kystbygd på Vestlandet omkring 1840.

Vi møter skipper Worse som kommer seilende hjem fra Rio de Janeiro. Han er stolt og glad siden han er den første fra traktene som har gjennomført en sånn seilas. Han blir tatt imot som en helt og roper ut det som har blitt et kjent sitat:
Vi kommer sent - hr. kunsel! men vi kommer godt!

Skipper Worse er enkemann med en voksen sønn som ikke bor hjemme. Han har vært sjømann hele sitt liv og er vel ansett i byen sin etter at han har tjent seg rik, men også på grunn av sitt gode humør og sosiale omgang.
Kjærligheten fører Worse inn i Haugianermiljøet og der blir han påtvunget å endre livsstil. Møte med kjærligheten og Haugianerne blir skjebnesvanger for skipper Worse.

Haugianerne er et stort tema i boken og Kielland skildrer dem på både godt og vondt.
Romanen har ellers et rikt innhold av blant annet, hykleri, romantikk og kjærlighet, motsetninger mellom generasjoner, vennskap og miljøskildringer.
Jeg syntes historien var varm og underholdende, innimellom morsom, litt trist og vemodig, samt at den hadde et flott gammelt og høytidelig språk. Historien og personbeskrivelsene var meget troverdige og velskrevet.

Dette har vært flott lesing og jeg skal lese mer fra denne forfatteren :)
Terningkast 5.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En fortelling som er uaktuell i dag, men virker som mulig fra den tid den skildrer. I hvert fall - for meg ei god bok med til periodevis fornøyelig lesning.

Her tog han Almanakken, og naar han saa fandt , at Dagen hed Sankt Crispinus eller Sankt Hieronymus eller noget sligt, pleiede han at gnide sig i Hænderne:
"Aa Bitterdød; er det den Sankten; jeg kjender ham fra Italien; det er en av de fineste, de har. Ja - saa maa vi vist have os en Toddy i aften."

Men Skipper Worse kunne ikke lenger styre seg, han tok tak i vantet, svang seg opp på rekken, og idet han viftet med hatten, ropte han, så det lød over hele Sandsgaard: "Vi kommer sent - hr. kunsel! men vi kommer godt!"

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

Bøker eg har lest, eller har leseklare i bokhylla, der det er ein yrkestittel i tittelen.

• "Samlede noveller" av Alexander L. Kielland
  • "Garman & Worse" av Alexander L. Kielland