Skikk og bruk

praktisk folkeskikk for moderne mennesker

Kagge 2019 Innbundet

Er det greit å svare kanskje når du blir invitert til fest via Facebook?

Må vi ringe tilbake hvis vi ser at noen har ringt? Hvordan skal vi oppføre oss i heisen? På flyet? I bryllup? Skikk og bruk er rett og slett enkle regler for at vi mennesker skal ta hensyn til hverandre og trives bedre sammen. Et stadig mer fragmentert samfunn trenger skikk og bruk mer enn noensinne. Sosiale medier og mobiltelefoner stiller oss overfor nye dilemmaer. Mange er også usikre på mer tradisjonelle regler: hvordan er egentlig etiketten når vi skal arrangere dåp og konfirmasjon? Du får svar på alt dette her.

Den populære programlederen og bestselgende forfatteren Sigrid Sollund har dykket ned i vår moderne virkelighet for å finne reglene for et mer vellykket samspill mellom folk. Med en varm og morsom tone viser hun oss veien til et litt høfligere liv.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2019

Dette er en helt grei bok om skikk og bruk i samfunnet vi lever i, både på hjemmebane og på bortebane. Mange av rådene er selvfølgelige, noen har man ikke tenkt så mye på, andre igjen kan man relatere godt til, mens man på noen områder kan finne ut at man muligens har tråkket skikkelig i salaten.

Boken var tidvis kjedelig, men ikke fordi den ikke var nyttig, men fordi alt ikke var like relevant, givende og interessant, slik det ofte er med oppslagsbøker, selvom denne skiller seg noe ut fra den sjangeren. Boken kan allikevel brukes som en slags skikk og bruk leksikon som man kan ta en ekstra titt i før man skal i bryllup, begravelse, eller bare ut for å kjøre bil.

Sigrid Sollund, som også har skrevet boken "Hersketeknikker", skriver med et glimt i øyet og med innslag av humor, som noen ganger treffer, og andre ganger kan den være noe malplassert. Alt i alt en grei og lettlest bok som kan bidra til at du kanskje blir en litt bedre samfunnsborger, eller en litt bedre versjon av den du allerede er i møte med andre mennesker.

• "Hersketeknikker - nyttige og nådeløse" av Sigrid Sollund
  • "Jordsjukantologien - dikt" av Stein Torleif Bjella
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Sauebondens liv - fortellinger fra den engelske landsbygda" av James Rebanks
  • "Min mørke Vanessa" av Kate Elizabeth Russell
  • "Magnhild - en roman om sex, fyll og offentlig forvaltning" av Guri Idsø Viken
  • "Men du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås
  • "60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt" av Marta Breen
  • "Arbeidsnever - noveller" av Jan Kristoffer Dale
  • "Ho tok av seg blusen og sa ho var bibliotekar - roman" av Bjørn Sortland