Skatten på Sjørøverøya

av (forfatter), S. van Abbé (illustratør) og Klaus Hagerup (oversetter).

Aschehoug 2012 E-bok

Jim Hawkins, den fattige sønnen til en engelsk vertshusholder, har et ekte skattekart mellom hendene. Det viser hvor sjørøverkaptein Flints store gullskatt ligger gjemt. Jim drar ut på ei eventyrlig reise med skonnerten Hispaniola for å finne sjørøvernes øy i Stillehavet. Flere er ute etter skatten, og Jim skjønner etter hvert at mange av sjømennene på Hispaniola er sjørøvere. De venter bare på det rette øyeblikket, da de skal drepe Jim og vennene hans, og tilrøve seg gullet.

ISBN13 9788203252525

EAN 9788203252525

Genre Spenning Klassisk litteratur

Femten mann oppå daud manns kiste - Hei og hå, og ei flaske med rom! Drykken og hinmannen tok nok den siste. Hei og hå, og ei flaske med rom!

Og eg levde berre på rom, skal eg seia deg. Det har vore både mat og drykk og kone og born for meg.

Å, jeg har drømt mangen natt at jeg spiste ost; - jeg syntes jeg smakte den, og når jeg våknet, så var den borte, og jeg var her.

1962-utgaven

Ingen antihelter i denne listen - altså ingen Dorian Gray, Macbeth, Emma Bovary, Pinkie Brown eller Alex DeLarge - og ikke ting som f.eks. den katolske tro i Joyces Portrait of the Artist [...], haiene i The Old Man and The Sea eller Loven hos Kafka. Kun tydelig artikulerte skurker, skjønt kanskje mitt valg av Moby Dick og Miltons Satan er et unntak her, men isåfall er de unntak som er for gode til å utebli! Det er nemlig også et poeng at antagonisten tar stor plass og er minneverdig. Man kunne selvsagt ha lagt til alt av Shakespeare i en slik liste, men det er vel gunstig å begrense den en smule; la oss derfor også avgrense listen til klassikere. Gjerne skyt inn forslag - jeg har hverken lest alt eller husket alt. Jeg vet det er mye jeg har glemt av f.eks. Walter Scott, Dostojevskij, Dickens, Balzac og Ibsen, og fra Bibelen, der er det vel mye saftig og mørkt å hente.

Saftig utvalg. Dickens, Tennyson, Thackerey, Ruskin, Stevenson, Stuart Mill, Samuel Butler, Oscar Wilde, George Eliot, Brontë-søstrene, Percy og Mary Shelley og mange flere. Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Bøker som har brent seg fast ifra barndommen min

Når en jobber på bokhandel, og generelt liker bøker, men rett og slett ikke kan finne nok tid til å lese, drømmer man om hvilke bøker en har lyst til å lese. Bøkene ligger allerede i bokhylla mi, enten lånt eller kjøpt (noen av dem har jeg også fått til jul eller bursdager), og bare venter på å bli lest! Så måtte bare lage en liste over det;)

Og den bli stadig lengre...!

• "Den hemmelighetsfulle øya" av Jules Verne
  • "Tsarens kurér - Michel Strogoff" av Jules Verne