Skarvholmen

spøkelseshistorier fra Nord-Norge

Nordnorsk forl. 2008 Heftet

Novellesamlingen inneholder 15 skrømthistorier hvor handlingen er lagt til Nord-Norge. Forfatteren debuterte med boken "Timen før daggry" i 1985. Dette er forfatterens andre novellesamling, utgitt posthumt.

Forfatteren høstet stor anerkjennelse da boken Timen før daggry ble utgitt i 1985. Nåværende bokutgivelse var planlagt forut for forfatterens død og skulle utgis av et annet forlag. I den forbindelse hadde forfatteren skrevet et utkast til baksidetekst som er benyttet i sin helhet på omslaget av Skarvholmen: "I høst- og vinternettene lengst mot nord. Når hard vind soper nådeløst innover svaberg og rabber. Når haglskurene pisker mot rutene og lynglimt river i dypmørk polarnatt. Ja, da kommer de kanskje frem på ny, gjengangerne, med sitt diffuse budskap til vår stridfulle, hektiske hverdag. Om et eller annet uoppgjort noe - fra forgangen tid. Er du kanskje blant dem som hørte en underlig lyd blandet i ulet fra vinden? Som i noen korte sekunder så et ansikt mot ruten, fordreid av siklende regnvann, og du kunne sverget på at ikke tilhørte de levendes verden? Er du kanskje blant dem som har fått del i dystre beretninger fra noen som selv har opplevd spøkelser, sett dører på gløtt inn mot noe fullstendig ukjent og skremmende, gjennomsiktig eller kontursvakt, i grenseland mellom lys og mørke? Noe hinsides normal begripelse? Kan de døde vende tilbake? Er det mer mellom himmel og jord? En vitenskapsmann sa det slik: - Det vi mennesker med sikkerhet vet, er at vi meget lite vet." Fritz Aagesen (1935-1998) er født og oppvokst i Kvæfjorden. Som ung voksen flyttet han til Tromsø, hvor han ble boende resten av sitt liv. Til daglig var han ansatt ved veikontoret. Aagesen fattet tidlig interesse for skrivekunsten, og allerede i tyveårene skrev han en rekke noveller og dikt. Men det var skrømthistorier - eller grøssere som lå hans hjerte nærmest. Mange av disse har sitt utspring i historier han selv hørte under oppveksten. Da han var sist i tyveårene, fikk han for første gang publisert en av novellene. Siden har forfatteren vært representert i en rekke magasiner og blader. Aagesen har også hatt opplesninger i nærradioen. I 1985 debuterte han imidlertid med egen bok Timen før daggry - spøkelseshistorier fra Nord-Norge. Boken fikk god kritikk og ble kjøpt inn av kulturrådet. Før han døde i 1998 var han klar med stoff til en ny bok - også denne med spøkelsesaktig innhold. Siden det var hans store ønske å få gitt ut en bok til, har hans etterkommere valgt å fullføre prosessen.

Forlag Nordnorsk forl.

Utgivelsesår 2008

Genre Grøssere

Omtalt sted Nord-Norge

ØNSKER Å LESE ! ! ! Lista er stort sett et resultat av hva jeg finner her inne på bokelskere! Det er bøker jeg ikke har, og som jeg stort sett ikke finner på biblioteket her.