Skandaler i norsk politikk

Universitetsforlaget 2007 Heftet

Denne boka tar for seg en rekke større og mindre politiske skandaler. Forfatteren undersøker og sammenligner disse, også med politiske skandaler utenlands, ut i fra spørsmål som: Hvilke typer overtramp skaper politiske skandaler? Hvorfor overlever noen politikere store overtramp mens andre felles av bagateller? Hva sier skandalene om maktforholdet mellom journalister og politikere? Med litteraturliste og register.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2007

Tildelt litteraturpris Universitetsforlagets faglitterære pris 2006

Når politikere settes under press

NAV-skandalen dominerte nyhetsbildet i år før koronakrisen tok all oppmerksomhet i mars måned. En statsråd måtte gå. En offentlig gransking dokumenterte alvorlig svikt i saksbehandlingen. Boka til Midtbø er nyttig på to måter. Han går gjennom hva han kaller maktskandaler som har rammet sentrale politkere i tiden etter 1971. Sånn sett får vi en oversikt over skandaler som i sin tid fikk mye oppmerksomhet, men gjerne fikk ulike konsekvenser for dem det gjaldt. Noen kjente politikere ble sittende òg etter at stormen mot dem var over.

Men Midtbø går mer systematisk verks når han forsøker å beskrive kjennetegnene til politisk skandaler: Hvordan de oppstår, utvikler seg og avsluttes. Særlig ser han på pressens rolle i å utvikle skandalehistoriene som spennende føljetonger med en dramaturgi som fanger leserne. Det er denne grundige analysen som gjør boka fortsatt aktuell. Det jeg savner er en diskusjon av skandalene i forhold til sosiale medier. De var riktignok ikke så framtredende da boka kom ut.

Det at politikere bryter lover og regler de selv har vært med på å vedta, forklarer hvorfor maktskandalene ofte er større enn andre typer skandaler. Å være lovbryter er ille, å være lovgivende lovbryter langt verre.

Skandalene er nyttige overdrivelser av virkeligheten. De fungerer som vulkanske utbrudd der det som har ligget skjult, strømmer opp til overflaten med overveldende glød og intensitet. Skandalene byr på kunnskap om politisk maktutøvelse og strategisk manøvrering som ellers hadde vært vanskelig å oppdrive.