Skandale i Böhmen og andre Sherlock Holmes-eventyr

kriminalnoveller

av (forfatter), Sidney Paget (illustratør) og Nils Nordberg (oversetter).

Bokvennen 2017 Innbundet

«For Sherlock Holmes er hun alltid Kvinnen... I hans øyne overstråler og overgår hun alle sine medsøstre. Ikke slik å forstå at han følte noe som kan kalles kjærlighet. Alle følelser, og spesielt denne, var uforenlig med hans kolde, presise og vidunderlig avveide hjerne ... Og likevel var det bare én kvinne for ham, og det var den fordums Irene Adler, med det tvilsomme og betenkelige rykte.»
Etter to romaner om Sherlock Holmes, kom Conan Doyle på ideen med å skrive en serie noveller. I juli 1891 stod Holmes frem for leserne av månedstidsskriftet The Strand Magazine. Det ble en suksess ingen hadde sett maken til. På et års tid var mesterdetektiven kjent verden rundt.
Her, i et av kriminallitteraturens mest sentrale verker, er samlet de første tolv novellene om Holmes. Her er mysterier som forbundet for rødhårete menn, det skrekkelige flekkete båndet, appelsinstenene som varslet død, hvordan ingeniøren ble av med en tommelfinger, og selvsagt hvorfor Sherlock Holmes aldri kunne glemme Irene Adler.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 2017

Serier Bokvennens kriminalbibliotek Sherlock Holmes

Genre Politi og detektiver Krim Klassisk litteratur

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

• "Sherlock Holmes' bedrifter" av Arthur Conan Doyle
  • "Sherlock Holmes og fryktens dal" av Arthur Conan Doyle