Skammarens dotter

av (forfatter), Øystein Rosse (oversetter) og Mari Maurstad (oppleser).

Lydbokforlaget 2004 CD

Dina har arva den eigenskapen frå mora som gjer at alle må frykte henne: Berre med blikket kan ho få folk til å tilstå kriminelle handlingar. Når Skammaren blir kalla til Dunark-borga der den vonde fyrst Drakan herskar, må Dina komme mora til unnsetning.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2004

Format CD

Serie Skammarserien (1)

Genre Fantasy

Tildelt litteraturpris Oversetterprisen 2003

Jeg likte den veldig godt, og det var faktisk ikke så vanskelig å forstå ordene. Dette er min første bok å lese på nynorsk.

Nynorsk. Datter av skammaren. Øynene får folk til å se det de selv skammer seg over.

Veldig fin bok! Blir mer spennende jo lenger ut i boka du kommer. Ved siden av selve historien som utspiller seg, handler boka også om det å være et annerledes barn og lære å akseptere seg selv. Dina er skammer og har, pga gaven sin, ingen andre venner enn sine søsken. Interessant å følge utviklinga til den tøffe og modige Dina som vikles inn i en spennende og nervepirrende historie!

Nokon å snakke med, nokon å vere saman med - det burde vere ein menneskerett.

Somme gonger har du noko inni deg som rett og slett ikkje kan seiast med ord.

Det føltes , som om jeg ikke kunne få luft. Og jeg kom til og tenke på historier om folk, som ble begravet levende. Ganske visst hadde jeg aldri hørt om noen som hadde blitt levende begravet i en seng, men en gang skulle jo være den første.

Oversatt fra den danske versjon side 102

Vaksne er endå verre enn barn til å jukse, svike og lure.

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

..fordi jeg vil få den førstegangsopplevelsen igjen og igjen og igjen og igjen!

Er vel ikkje så mykje meir å seie?

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

Desse bøkene førte til at eg forelska meg i sjangeren Fantasy :)

• "Skammarteiknet" av Lene Kaaberbøl
  • "Skammarkrigen" av Lene Kaaberbøl