Skam

av (forfatter) og Jørn Roeim (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Heftet

Maj-Britt er fet, og skammer seg over kroppen sin. Maten hjelper henne i å holde de vonde tankene på avstand. En strengt religiøs oppvekst og forbud mot all seksualitet gjør skammen over kroppen enda sterkere. Hun har mistet evnen og lysten til å være sammen med andre, og er blitt ond og avvisende. Monika er derimot en suksessrik lege, beundret av både kolleger og bekjente. Men også hun har vonde tanker og føler stor skam fordi hun lever mens broren er død, en død hun kunne ha avverget om hun hadde vært modig nok. Både Maj-Britt og Monika får opplevelser som gjenoppvekker de onde minnene, og livene deres blir forandret for alltid. Men det er først når de to møtes, at alt blir satt på spissen: Vil de komme til å forsone seg med sin fortid, med skammen?

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202298302

EAN 9788202298302

Genre Thrillere

Bak alle store oppdagelser og fremskritt ligger viljen til å innse at det man hittil har trodd, ikke har vært riktig, og at man må tenke annerledes.

Det var ikke alltid så lett å være enslig. Det var umulig å si om det var kulturelt betinget eller ikke, men et eller annet sted i det menneskelige mysterium virket det som det lå et grunnleggende behov for forening med et annet menneske. Kroppen talte sitt tydelige språk. Etter måneder med ensomhet tagg den om berøring.

Jeg lurer på hva som ville skje hvis det ble helt slutt på alle TV-sendinger et par ukers tid, og at det samtidig ble umulig å drikke alkohol. Da ville jo de som ikke gikk og hengte seg med en gang, bli nødt til å tenke over hva som foregår i det minste.

Man kunne ikke løpe fort nok når det man prøvde å flykte fra, kom innenfra.

Noe var blitt mindre påtrengende fordi hun hadde tort tenke alle tanker helt ut, nærmet seg de vonde minnene og kjent på hvor fryktelige de var. Hun trengte ikke gjemme seg for dem lenger. Trengte ikke å flykte.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Har endelig brettet opp ermene og ryddet litt i hjemmet. Mer lagerplass trengs alltid, og jeg er derfor nødt til å redusere samlingen.

Denne listen inneholder en rekke glimrende bøker (har lest flere av dem) og noen som jeg tipper at andre vil få mer glede av enn meg. Alle er imidlertid svært godt ivaretatt, og ser helt strøkne ut.

Ta kontakt om noe frister! Porto tilkommer.

• "Skyld" av Karin Alvtegen
  • "Savn" av Karin Alvtegen