Skal vi velge livet

av (forfatter) og Katrine Bjerke Mathisen (medforfatter).

Juritzen forl. 2012 E-bok, EPUB

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I denne boka forteller Kai Zahl, grunnleggeren av Dissimilis, om gledene og sorgene ved å ha et barn som er psykisk utviklingshemmet. Han oppdaget i voksen alder at han selv har en feil på sitt kromoson 22, en genfeil som ble overført til hans sønn Børge. Han reflekterer rundt spørsmålet om det av og til kan være riktig å velge bort livet.

Kai Zahl har i hel sitt liv slåss for at alle psykisk utviklingshemmede skal synes og aksepteres. Nå har hans eget liv utfordret han til å tenke annerledes. Kai Zahl har en feil på kromosom 22. Dette har han overført til sin sønn Børge som ble psykisk utviklingshemmet. Hva med Kais datter og hennes barn? Hvordan skal man forholde seg til alvorlige, arvelige sykdommer? Dette er en ærlig fortelling om en frisømester som med en enkelt, musikalsk oppfinnelse forandret livene til psykisk utviklingshemmede over hele verden. Alt fordi Kai ville gjøre det beste for sin sønn Børge. Men først og fremst er "Skal vi velge livet" en personlig og viktig debattbok om bruken av moderne geneteknologien og belastningen ved å ha et psykisk utviklingshemmet barn.

Forlag Juritzen forl.

Format E-bok, EPUB

ISBN13 9788282052641

EAN 9788282052641

Genre Personlige beretninger

Lesenivå Voksen

Det burde bli obligatorisk for unge gutter og jenter å jobbe minst et år for mennesker med behov for bistand: utviklingshemmede, eldre eller andre trengende.

Det å få et utviklingshemmet barn er mye arbeid. Hele familien blir funksjonshemmet. Barnet vil for alltid kreve noe ekstra.

• "Drømmen om en baby" av Julianne Nygård
  • "Erlend Elias - fra Tysfjord til Tigerstaden" av Erlend Elias