Skal liksom liksom-passet ditt bety noe

av (forfatter), Sumaya Jirde Ali (forfatter), Muniba Ahmad (forfatter), Julie Ræstad Owe (forfatter), Fatema Al-Musawi (forfatter), Nora Mehsen (forfatter), Pamir Ehsas (forfatter), Harvir Kaur (forfatter), Linn Nikkerud (forfatter), Mori Diakite (forfatter), Ellen Reiss (foto) og Ellen Reiss (redaktør).

Frekk forlag og Minotenk 2017 Innbundet

Det foregår en kamp, en kamp om å få definere hvem "vi" er, og hva som er typisk for "oss". Det er en kamp om definisjonsmakten, om hvordan folk tenker og oppfatter verden. Om hva som er typisk norsk. En kamp som utfordrer at universelle verdier som menneskerettigheter, demokrati og likestilling, kalles "kristne, norske verdier". En debatt som åpner opp kategorien "norsk" til å være inkluderende og ikke ensbetydende med vinterhvit hud.

Hvordan er det å vokse opp og bære begrepet "integrert" på ryggen, å bli avkrevd takknemlighetsgjeld til Norge av fremmede, og å få din verdi regnet på i kroner og ører? Hvordan er det egentlig å være barn av multikulturalismen?

Ved å ytre oss tar vi del i kampen om definisjonsmakten. Gjennom å heve stemmen, spisse pennen og tørre å kritisere kritikkverdige forhold - igjen og igjen, i aviser, i bokform og på sosiale medier - slutter vi å dyrke hva norskhet har vært og begynner å fokusere på hva norskhet bør være.

Forlag Frekk forlag Minotenk

Utgivelsesår 2017