Skagerrak

en natur- og kulturhistorisk reise

av (forfatter), Jo van der Eynden (forfatter), Jan Atle Knutsen (forfatter) og Øystein Paulsen (foto).

Bokbyen 2017 Innbundet

En natur- og kulturhistorisk reise på havet som både skiller og binder sammen nabofolket i Skandinavia. I boka beskrives en "reise" i tid og rom gjennom tusener av år - fra dannelsen av land og hav under siste istid til vår bruk av havet og kystområdene i dag. Det er stort fokus på hvor viktig havområdene er som ressurs og i klimasammenheng. Skagerrak er intet unntak. Derfor har det vært naturlig for forfatterne å belyse hvordan havet har vært brukt opp gjennom historien, hvilke ressurser og naturkvaliteter som finnes i havet og i kystområdene - og ikke minst hva Skagerrak betyr for oss i dag og i framtiden. Skagerrak er et mangfoldig hav. Det har store grunne områder og store dyp. Havstrømmene transporterer vann inn i Skagerrak fra Østersjøen, Nordsjøen og Atlanterhavet og dette bidrar til å gjøre Skagerrak til et spesielt hav også i global sammenheng. Det sies at havet ikke er fullt av fisk, men at det har fisk av mange slag, og det er riktig for det marine artsmangfoldet. Havområdet er omgitt av tett befolkede og høyt industrialiserte landområder - og er i stor grad påvirket av menneskelig aktivitet. Havområdet er et av de mest trafikkerte i verden, i tillegg til betydelig aktivitet innen fiskeri, skips- og offshorevirksomhet. Skjærgården og kystområdene langs Skagerrak i Norge og på den svenske Bohuslänkysten av er et kjent begrep både for fastboende og turister. Det er her mange av oss trives best - i båt og på land. I dette fantastiske landskapet ferierer vi - her syder det av liv - både på land og til vanns. Det handler i like stor grad om likhetstrekk og felles kulturarv. Øystein Paulsen er bokverkets hovedfotograf, og han har skildret livet på havet, i havet og ved havet på en personlig og vakker måte, slik at boka i tillegg til å være en fryd å lese også er en fryd for øyet. Man blir rett og slett inspirert til å oppleve Skagerrak og kystene rundt havet både i eget land så vel som i nabolanda.

Forlag Bokbyen

Utgivelsesår 2017